Ik was tenlaste van mijn vriend die 34000 euro had en ik 6000 euro nu betaald de belasting 2300 euro terug is alles dan voor mijn ex?

Weet jij het antwoord?

/2500

Licht eraan voor WIE de belasting moet betalen

Afhankelijk van wanneer je uit elkaar bent gegaan kun je voor slechts een gedeelte van het jaar fiscaal partner van elkaar zijn. Dat is een keuze, jullie kunnen ook er voor kiezen om het gehele jaar fiscale partners te zijn. In het eerste geval zal echter over de periode dat je samen bent de kosten en ook de teruggave eerlijk moeten verdelen. De tweede periode van het jaar heb je dan geen fiscale partner en zul je dus beide een aparte aangifte moeten doen, dit kan een voordeel zijn. Als de aangifte reeds gedaan is, is het raadzaam om een fiscalist er naar te laten kijken om te beoordelen of het nu eerlijk is, dan kun je zo op een forum niet veel over zeggen.

Bereken wat hij had gekregen zonder jou en bereken wat jij had gekregen zonder hem. En ga daar dan precies tussen in zitten. Bv bij 1000/300, maak dan als verdeling 1500/800. Of bij 2000/600 verdeel dan 1850/450.

Als jullie samen aangifte gedaan hebben dan hebben jullie even veel recht op de terug gave. Dus ik zeg 50/50. Jou bijdrage compenseerd zijn hoge bijdrage ( hij had waarschijnlijk moeten betalen in zijn eentje)

Bij de aangifte van fiscale partners kun je sommige uitgaven aftrekken en sommige inkomsten toerekenen bij degene waarbij dat fiscaal het voordeligst is. Als degene met het laagste geldinkomen algemene heffingskorting terugkrijgt dan is dat m.i. grotendeels voor hem/haar, want die teruggave kan er alleen maar zijn door de aanwezigheid van een niet- of weinig verdiende partner. Het is ook een vorm van beloning voor degene die (meestal) het meeste in het huishouden doet. Bij een echtscheiding zullen er, als het goed is, over de boedelscheiding afspraken zijn gemaakt. Belastingteruggave valt daar ook onder. Algemeen. Verdeling van belastingteruggave heeft er mee te maken hoe je de kosten van het gezamenlijke, waaronder het huishouden, verdeelt. Een goede en onderbouwde keuze is om de gezamenlijke kosten te verdelen in de verhouding van ieders netto eigen inkomen, dus naar draagkracht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100