Ik was tenlaste van mijn vriend die 34000 euro had en ik 6000 euro nu betaald de belasting 2300 euro terug is alles dan voor mijn ex?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag is niet duidelijk.
In ieder geval leert dit dat je als je gaat samenwonen schriftelijk afspraken moet maken, dus wanneer het goed gaat. (niet daarna)

Antwoorden (5)

Licht eraan voor WIE de belasting moet betalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van wanneer je uit elkaar bent gegaan kun je voor slechts een gedeelte van het jaar fiscaal partner van elkaar zijn. Dat is een keuze, jullie kunnen ook er voor kiezen om het gehele jaar fiscale partners te zijn. In het eerste geval zal echter over de periode dat je samen bent de kosten en ook de teruggave eerlijk moeten verdelen. De tweede periode van het jaar heb je dan geen fiscale partner en zul je dus beide een aparte aangifte moeten doen, dit kan een voordeel zijn.

Als de aangifte reeds gedaan is, is het raadzaam om een fiscalist er naar te laten kijken om te beoordelen of het nu eerlijk is, dan kun je zo op een forum niet veel over zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bereken wat hij had gekregen zonder jou en bereken wat jij had gekregen zonder hem. En ga daar dan precies tussen in zitten. Bv bij 1000/300, maak dan als verdeling 1500/800. Of bij 2000/600 verdeel dan 1850/450.
13 jaar geleden
Als jullie samen aangifte gedaan hebben dan hebben jullie even veel recht op de terug gave. Dus ik zeg 50/50. Jou bijdrage compenseerd zijn hoge bijdrage ( hij had waarschijnlijk moeten betalen in zijn eentje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Klopt m.i. niet.
Bij de aangifte van fiscale partners kun je uitgaven aftrekken en inkomsten toerekenen bij degene waarbij dat het voordeligst is.
Dat betekent niet dat fifty-fifty verdeling simpelweg juist is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit zou helemaal waar zijn als je puur op de wet zou rekenen en het fiscaal partnerschap puur tussen 2 mensen zou zijn die voor de rest geen verbondenheid zou zijn.
Echter we hebben het hier over een amoreuze verhouding.
En dan houd het niet meteen in dat alles naar de hoofd verdiener moet gaan.
De zwakkere partij moet ook de mogelijkheid krijgen om een doorstart te maken. Iemand met een inkomen van 34000 heeft geen moeite met deze doorstart, degene met een inkomen van 6000 zal wel gedelijk problemen ondervinden. en zal een grote stap terug moeten maken in de levensstandaard
En helaas wordt daar geen rekening mee gehouden in de wet. Dus daarom zeg ik op persoonlijke gronden ieder 50/50
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie pleit er voor om alles toe te rekenen aan de meest verdiener? Teruggave algemene heffingskorting komt bij voorbeeld automatisch bij de minstverdiener terecht.
Er bestaan nog andere wetten dan de fiscale. Bijvoorbeeld geldend recht en afspraken. Ik zie geen argumenten voor 50/50. Waarom niet alles voor de minstverdiener?
Bij de aangifte van fiscale partners kun je sommige uitgaven aftrekken en sommige inkomsten toerekenen bij degene waarbij dat fiscaal het voordeligst is.
Als degene met het laagste geldinkomen algemene heffingskorting terugkrijgt dan is dat m.i. grotendeels voor hem/haar, want die teruggave kan er alleen maar zijn door de aanwezigheid van een niet- of weinig verdiende partner.
Het is ook een vorm van beloning voor degene die (meestal) het meeste in het huishouden doet.
Bij een echtscheiding zullen er, als het goed is, over de boedelscheiding afspraken zijn gemaakt. Belastingteruggave valt daar ook onder.

Algemeen.
Verdeling van belastingteruggave heeft er mee te maken hoe je de kosten van het gezamenlijke, waaronder het huishouden, verdeelt.
Een goede en onderbouwde keuze is om de gezamenlijke kosten te verdelen in de verhouding van ieders netto eigen inkomen, dus naar draagkracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik het hier lees gaat het niet om een complete echtscheiding, maar om een stel wat niet de benodigde regelingen heeft getroffen ( wat in veel te veel gevallen voor komt). En dat vind ik dat je niet volledig op de wet moet afgaan, er bestaat ook nog iets van redelijkheid en billijkheid.
De mindere partij moet ook de mogelijkheid krijgen om verder te leven.
Helaas zijn er teveel geldwolven die op basis van de wet zich alles toe eigenen en daar mee gewild of ongewild de mindere partij een trap na geven Je moet als mindere partij altijd vechten voor je deel.
Dat is alles wat ik zeg