Moet je bij huren via woningbouw waterschapsbelasting betalen en rioolheffing?

Heb dit niet bij particulier huren, dus ijzer om oud lood?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.8K
ronron1212
7 jaar geleden
Beide kun je nooit vergelijken

Antwoorden (2)

Ieder huishouden betaalt belastingen en heffingen aan de gemeente omdat je nu eenmaal per huis gebruikt maakt van het riool, schoon water en de vuilniswagen.

Bij een woningcorporatie of -vereniging/stichting, krijg je de aanslag elk jaar zelf in de brievenbus. Bij een particulier verhuurder kan het zijn dat deze de kosten als eigenaar zelf betaalt en deze dan verrekent in het huurbedrag dat zijn/haar huurders maandelijks betalen. Je betaalt ze dus altijd want niemand schenkt ze je.
Vaak zijn ze ook vermeld onder 'servicekosten' bijv. Als particulier mag je zelf bepalen hoe je ze verrekent. De woningbouw laat het aan de gemeente over om de huurders hun gebruikersdeel te laten betalen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zover ik weet kan ik bij mijn particulier er niets van over in het contract terug vinden, dus het lijkt me toch dat dit in de huurpijs begrepen zit. Huren particulier is dan wel duurder, maar als je marktconform gaat zitten via de woningbouw ben je zo weer 70-100 euro extra kwijt dus kom je zowat op hetzelfde neer of zie ik dat verkeerd?
ronron1212
7 jaar geleden
Particulier wonen is meestal vrije sector woningbouw is meestal sociale woningverhuur.
De huurder betaalt een vast bedrag aan waterschapsbelasting. Het maakt niet uit of men particulier huurt of via een woningcoöperatie/stichting.
Indien de waterschapsbelasting in de huurprijs is inbegrepen, hetgeen niet altijd het geval is, dan is dit in het contract vastgelegd, zoniet dan krijgt de huurder een aparte rekening van het Waterschap.

Voor het deel watersysteemheffing betaalt de huurder € 117,90 per huishouden en voor het deel zuiveringsheffing betaalt de huurder € 94,45 per vervuilingseenheid.
Een alleenwonende betaalt voor één vervuilingseenheid. Woont men met twee of
meer mensen in een huis, dan betaalt men voor drie vervuilingseenheden. Dit is in de wet vastgelegd.
https://www.hhdelfland.nl/inwoner/belasting/tarieven-voor-2016

Rioolheffing is voor afvoer van het huishoudelijk afvalwater, het op peil houden van het grondwater en de kosten voor aanleg of beheer van de riolering.
De gemeentelijke rioolheffing kan bestaan uit een eigenaarsdeel en een gebruikersdeel. Een aantal gemeenten heft alleen van eigenaren omdat een gemeente niet verplicht is beide heffingen op te leggen. Het eigenaarsdeel is een vast bedrag en dus niet afhankelijk van het feitelijk gebruik. Het gebruikersdeel is afhankelijk van het feitelijk gebruik.
Rioolheffing en afvalstoffenheffing mogen worden doorberekend aan de verhuurder maar niet via de servicekosten.