krijg ik geld terug van de belastingdienst?

De belastingdienst heeft ingeschat hoeveel ik heb verdient over 2013. Nou heb ik dit nagekeken op mijn jaaropgaven, en het blijkt dat ik iets minder heb verdient. Ik heb een proefberekening gemaakt op toeslagen.nl en het blijkt dat ik huurtoeslag en zorgtoeslag zou ontvangen. Ik heb over heel 2013 geen huurtoeslag ontvangen en heel weinig zorgtoeslag. Ik heb dit net zojuist verandert, dat mijn inkomen veel minder was dan geschat door hen. Mijn vraag is eigenlijk of ik dit terug ga krijgen wat ik hoorde te krijgen van ze?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
heb je dan betaald aan ze?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik heb niets betaald aan de belastingdienst. Horen zij mij geen huur/zorgtoeslag te betalen? Mijn inkomen was veel lager dan wat zij hebben ingeschat. Ik hoorde gewoon huur en zorgtoeslag te ontvangen, maar dat is niet gebeurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
huur- en zorgtoeslag moet je altijd zelf aanvragen...
Dat doet de belastingdienst niet voor je.
Je kan wel nog huurtoeslag over 2013 aanvragen volgens mij als je dit voor een bepaalde datum doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zoiezo allang huur en zorgtoeslag aangevraagd, Ik heb alleen niet juist ontvangen waar ik recht op had. Ik vroeg me af of ik deze na een juiste berekening wel gewoon nog terugkrijg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja als je zelf je inkomen hebt gewijzigd dan krijg je per post een bericht over het bedrag wat je aan zorg en huurtoeslag nog gaat ontvangen.
ronron1212
10 jaar geleden
Je hebt het over 2013. Je had over 2013 zelf de toeslagen moeten aanvragen. Hiervoor had je moeten aangeven wat je verdient.

Het beste antwoord

Als u kunt aantonen dat u minder verdient heeft, dan wat de belastingdienst denkt, dan heeft u recht op terug gave en de toeslagen.

Maar dan dient het wel een duidelijke verkeerde inschatting zijn.

Er zal eerst gekeken worden wat de juiste jaarinkomen is.

Ik raad aan om aangifte te doen voor de inkomstenbelasting.

Toegevoegd na 4 minuten:
Daarna zal de juiste toeslagen uitbetaald worden.
De zorgtoeslag gaat vanzelf. Voor de huurtoeslag heeft de belastingdienst aanvullende gegevens nodig dus deze dient aangevraagd te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
De uitkering van de zorgtoeslag gaat vanzelf?? Was dat maar waar. Tallozen heb ik er op kunnen wijzen dat ze recht hadden op zorgtoeslag. Zeker in de jaren 2010, 1011 en 2012 toen de maximuminkomensgrenzen voor de zorgtoeslag nog € 50.000 en meer waren / alleenstaanden meer dan € 30.000. Let wel: met hypotheekrenteaftrek konden deze grenzen tot wel € 10.000 en meer worden opgerekt, lees v erhoogd. Als je eenmaal de zorgtoeslag hebt aangevraagd en je krijgt een nihilbeschikking wat velen dit jaar is overkomen, dan wordt er wel achteraf uitgekeerd als je er recht op hebt. N.B: nooit de zorgtoeslag of huurtoeslag stopzetten. Als je er dan achteraf recht op blijkt te hebben, lig je dood in het systeem en krijg je achteraf niets. Liever een inkomenswijziging doorgeven. Voor mijn part zet je je inkomen op € 100.000. Maar je blijft 'levend' in het systeeem. Vraag de toeslag per 1 januari (terugwerkende kracht) aan. Behalve in situaties als scheiding, overlijden, gaan samenwonen, uit elkaar gaan, 18 jaar worden (zorgeslag).

Andere antwoorden (1)

Denkt u dat u recht hebt op een toeslag? Dan kunt u die aanvragen bij Belastingdienst/Toeslagen. Hiervoor hebt u altijd een burgerservicenummer/sofinummer nodig. Het BSN/sofinummer staat in het Nederlandse paspoort of op de identiteitskaart, rijbewijs, loonstrook, jaaropgaaf, zorgpas of zorgpolis.