Stel dat ik mijn huis volledig aflos, hoe bereken ik dan wat ik extra aan belasting moet gaan betalen ?

tinus1969
6 jaar geleden
Je bedoelt inkomstenbelasting? Dat kun je uitrekenen door opnieuw aangifte te doen (of althans je aangifte opnieuw online in te vullen) maar dan zonder de HRA op te voeren.
ronron1212
6 jaar geleden
Helemaal niets betaal je meer.
ronron1212
6 jaar geleden
https://blog.rente.nl/hypotheken/afgeloste-hypotheek
fisbel
6 jaar geleden
Een extra belastingvoordeel kan zijn dat door af te lossen er minder Box 3 belasting te betalen is. € 100.000 minder geld op de bank scheelt een kleine € 1000 minder te betalen belasting. (vrijstellingsgrens buiten beschouwing latend hierbij)
Poet
6 jaar geleden
Bedoel je in één jaar alles plots aflossen? En is dat dan van vermogen dat je nu ook hebt? Of wil je daarvoor weer gaan lenen?
Poet
6 jaar geleden
Ik denk overigens dat je bedoelt dat je je hypotheek aflost en niet je huis :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
denk ook aan eventuele boete rente in verband met vervroegde aflossing.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Ik ben wat berekeningen in Excel aan het stoppen. Voor die berekeningen heb ik de fictieve situatie nodig dat de hele hypotheek (zo beter ? :-)@Poet) afgelost zou worden om te zien wat de verschillen zijn met de real-life situatie.
ronron1212
6 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Je betaald geen rente meer en je krijgt geen rente aftrek meer.
Als je vermogen hebt betaal je vermogens belasting dat zal dus minder worden.
Je betaald geen aflossing meer.Misschien moet je een boete rente betalen?
Maar als je huis is afgelost krijg je geen belasting te betalen zie mijn eerdere link.

Het beste antwoord

Je betaalt geen "extra" belasting, je bent alleen een aftrekpost kwijt.

De manier waarop je de impact kunt berekenen:
de aangifte invullen "met" en "zonder" de hypotheekrente. Dan zie je het verschil. Bedenk dat je ook geen fiscale bijtelling voor je huis meer hebt (gebaseerd op de WOZ-waarde) als je geen woningschuld meer hebt. Dat is een aardigheidje van onze overheid.

Toegevoegd na 11 uur:
Houd er bij die berekening ook rekening mee dat je banksaldo daalt met het bedrag van de aflossing (bij verder gelijke omstandigheden). Aan de andere kant is er het veel kleinere positieve effect op je bankrekening omdat je geen rente meer hoeft te betalen. Tenzij je dat bedrag gaat gebruiken voor iets anders.
Computoon
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Geen aftrekpost maar je betaald ook geen rente meer dus hou je geld over aan dat verschil.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Thanks