Gezamenlijke en/of bankrekening, hoe op te geven ivm aanslag ib 2012?

Eind 2011 gaan samenwonen. April 2012 mijn bankrekening naar een en/of gezet. Mijn en haar salaris etc. komen hierop binnen. Alles gaat ook hiervan af, haar en mijn en gezamenlijke kosten. Fiscaal partnerschap voor 2012 gaat niet aangezien we dat in 2011 ook niet waren. Moet ik nu bij mijn aangifte 50% vermelden van het begin (1-1) en eindsaldo (31-12) van deze rekening en bij haar dus ook 50% daarvan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

U heeft geen fiscaal partnerschap en u doet dus apart aangifte. Uw box 3 vermogen wordt dus ook onafhankelijk van elkaar bepaald. U heeft het goed dat er bij het gezamenlijk gebruik van een bankrekening het saldo verdeeld moet worden. De verdeling is afhankelijk van welk deel feitelijk van u is: dat hoeft dus niet per definitie 50% te zijn. Als uw partner 70% van de inkomsten op die rekening zet, en u 30%, dan valt het ook te verdedigen dat u slechts 30% van het saldo opgeeft (en zij 70%).

Let wel: voor de aangifte in 2012 hoeft u alleen het beginsaldo op 1-1-2012 op te geven.

U schrijft dat u in april 2012 er een en/of rekening van gemaakt heeft. Als u de rekening daarvoor al gezamenlijk op deze manier gebruikte (en uw partner dus feitelijk aanspraak had op een deel van dat saldo) dan gaat het bovenstaande nog steeds op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van belang is de toestand per 01-01-2012. Als jullie toen beiden meerderjarig waren en samenwoonden op hetzelfde adres "met notarieel samenlevingscontract" zijn jullie in ieder geval fiscale partners. Dan kun je desgewenst samen één aangifte indienen. Het gaat om de banksaldi per 01-01. 31-12 doet er sinds een paar jaar niet meer toe.

Als jullie op 01-01-2012 geen fiscale partners waren, dan vult iedereen de aanslag gewoon voor zichzelf waarbij alleen de bankstanden meetellen per 01-01.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als jullie wél fiscaal partners zijn geef je allebei dezelfde bankrekeningen op met dezelfde bankstanden. Als je bijna klaar bent met invullen kun je de inkomsten met het programma 'verdelen' in elke gewenste verhouding, zolang het totaal maar 100% is. Bij fiscaal partners doet het er niet toe op wiens naam de bankrekening staat.
Computoon
11 jaar geleden
U dient op 1 januari het saldo van uw bezittingen en schulden te bepalen. In het verleden diende u hetzelfde te doen op 31 december van hetzelfde jaar en werd het gemiddelde genomen, maar vanaf 2011 geldt voor de vaststelling van de rendementsgrondslag nog maar één peildatum. Over het saldo bent u inkomstenbelasting verschuldigd (excl. heffingvrije bedragen, zie onder). Hieronder ziet u welk belastingtarief u dient te betalen.(bron HomeFinance.nl).

Ik denk niet dat de fiscus er zwaar aan zal tillen, welke deel van het vermogen u toerekent aan persoon a of b, tenzij de redelijk al te zeer in het geding komt. Voor wat betreft het fiscale partnerschap komt het jaar 2011 helemaal niet aan de orde. Lees de voorwaarden voor fiscaal partnerschap voor het jaar 2012. Als ik uw vraagstelling zo leest kan u voor fiscaal partnerschap in aanmerking komen.