Als ik het serienummer van mijn uit Amerika gehaalde iPhone opgeef bij aangifte, komt de politie er dan achter dat ik er geen tax over heb betaald?

Ik wil graag het serienummer erbij geven voor het geval dat ze hem vinden. Maar straks kunnen ze het serienummer checken en zien ze daaraan af dat hij illegaal ingevoerd is in Nederland.

Toegevoegd na 13 minuten:
Hij is gestolen, vandaar aangifte bij de politie ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat een rare manier van vragen.
Wanneer je iets aangeeft betaal je er juist belasting over. Anders weet ik niet waar je het serienummer wilt aangeven?
Zo actief zoekt de politie niet naar illegaal ingevoerde telefoontjes. Ook serienummers houden ze niet bij. Tijdens het invoeren zouden ze het kunnen controleren (niet heel waarschijnlijk). Dan betaal je er alsnog belasting over.

Het wordt een heel ander verhaal wanneer je een scheepscontainer vol gaan invoeren. Maar dat haal ik niet uit jouw verhaal.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je het serienummer wilt aangeven bij je verzekering hoef je ook niet bang te zijn. De verzekering gebruikt het serienummer slechts als bewijs dat je het telefoontje ook echt in bezig hebt.

Wanneer je telefoon is gestolen, en je wilt daar aangifte van doen, dan is er ook niets aan de hand. Heel misschien wanneer je het bonnetje mee geeft. Maar dat ben je kwijt geraakt, en voor de rest houd je je van de domme. Aangifte is eigenlijk alleen nodig voor de verzekering, de politie gaat echt geen onderzoek instellen. (dan blijven ze bezig).

Toegevoegd na 4 minuten:
bezig = bezit :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat gaan ze echt niet uitzoeken. Ze hebben al geen tijd voor de diefstal van je telefoon, laat staan dat jij geen invoerrechten hebt betaald. Dat is een zaak voor de Belastingdienst, dus de Douane.