Het is 1 April, belastingaangifte moest vóór 1 April heb ik nu een probleem ? Ik ben het vergeten.

Ik ben student, werk parttime, woon nog thuis, heb dus niks geen aftrekposten.

Het is de eerste keer dat ik aangifte doe/wilde gaan doen.

Wat moet ik nu doen ?

Toegevoegd na 43 minuten:
Ik heb geen blauwe enveloppe thuis gestuurd gekregen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je kunt het gewoon nog invullen hoor.
Het is zo gepiept, even inloggen met je DigiD code, gegevens controleren en opsturen.
Oh en vergeet niet extra gemaakte studiekosten mee te nemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook al heb je geen aftrekposten, dan nog kun je misschien belasting terug krijgen. Zeker als je niet meer dan 5600 euro bruto per jaar verdient.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Geen reden tot paniek.
Als het de eerste keer is dat je het moet invullen en je hebt nog geen belastingopgave thuisgekregen heb je het hele jaar de tijd ervoor. Volgende jaren wel voor 1 april. Of uitstel vragen. Maar voor nu, je eerste keer, maakt het niet uit. Ga er gewoon even voor zitten en stuur het zo snel mogelijk weg. Klaar is maar klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je van de Belastingdienst geen verzoek tot aangifte hebt gekregen dan geldt de datum van 1april niet, ook volgend jaar niet.
Als je geen uitnodiging hebt ontvangen, ben je dus niet te laat.
Je bent pas te laat als je belasting moet bijbetalen. Dan moet je dat voor 1 juli kenbaar maken aan de jongens en meisjes van Jan Kees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hajete.. je bent pas te laat als je je aangifte niet indiend voor de datum wat op je aangifte staat, of je nou wél of niet bij moet betalen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer de Belastingdienst u voor 1 juli 2011 ten onrechte geen aangiftebrief heeft toegezonden, bent u verplicht om te verzoeken om uitreiking van zo'n brief.
Laat u dat na, dan kan de Belastingdienst een verzuimboete opleggen.
Het is voor jou waarschijnlijk zeker de moeite waard om aangifte te doen. Je studiekosten kunnen in mindering worden gebracht op je afgedragen loonheffing bijvoorbeeld.
Het is al 1 april geweest maar je kunt nog gewoon aangifte doen, dit kan zelfs tot vijf jaar terug. Je kunt nu dus nog aangifte doen voor 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het in mindering brengen van studiekosten op loonheffing is niet mogelijk.
Ik vraag me af of je een bericht van de belastingdienst tot aangifte gehad hebt!
Zolang dat namelijk niet het geval is, is er niets aan de hand
en bestaat er bijna NOOIT de verplichting aangifte doen vóór 1 april. De uitzonderingen staan in de bijgevoegde bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat heb ik niet. Bedankt voor je bericht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets aan de hand dus, relax :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je aangifteplichtig bent volgens de regels die daartoe geformuleerd zijn, moet je ook aangifte doen zonder dat je een formulier hebt ontvangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de wet wel ja Keesvi.. maar ken jij werkelijk bosjes mensen doe hun zwarte-geld netjes opgeven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar het mij om gaat is dat het niet ontvangen van een oproep om aangifte te doen niet betekent dat je geen aangifte hoeft te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verplicht invullen vóór 1 april geldt alleen voor de ontvangers van een 'blauwe envelop' en daar gaat het hier om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha, ik denk dat je daar gelijk in hebt, Rubro.
Ze zijn al lang blij dat je aangifte doet, ook als je een paar dagen te laat bent. Officieel moet het voor 1 april, maar dat doen ze vooral omdat de wet voorschrijft dat iemand pas in gebreke is als hij een gestelde datum overschrijdt. Maar het doel van de Belastingdienst is niet om boetes uit te delen aan late indieners. De komende weken zijn ze al druk genoeg met het verwerken van hun inbox. Ik ben ook een keer 3 dagen te laat geweest. Nooit meer iets van gehoord.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ze doen pas een beroep op in gebreke zijn als je überhaupt geen aangifte doet, of een paar jaar te laat. En ik stel me zo voor dat ze de aangifte van mensen die een maand te laat zijn voor "straf" iets beter controleren, maar daar zal het ook wel bij blijven. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n straf (extra controleren) kent de belastingdienst niet hoor.
Als je na 'n herinnering én aanmaning niet reageert met het indienen van je aangifte krijg je 'n verzuimboete.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oké
Nee hoor, geen probleem. Het wordt alleen wat trager behandeld. Dus het duurt wat langer voor je terugbericht krijgt.
13 jaar geleden
"Ik ben student, werk parttime, woon nog thuis,"

Dan heb dus geen uitwonende stufie.
Als dat zo is dan heb je bijna zeker weten genoeg studiekosten om over de grens van 500,- te gaan. (studiekosten hoef je niet te berekenen, het ligt aan je studie en er zijn standaard bedragen per maand voor die je mag aftrekken)

Bij je ziektekosten heb je soms ook een aftrekpost.
(bril, lenzen, de pil, enz.)

Die 1 april grens maakt niks uit. Ik ben wel verplicht aangifte te doen (jij waarschijnlijk niet), maar je krijg altijd eerst nog een waarschuwing na een paar maanden. Daarna, weer een paar maanden later, een waarschuwing met een boete als je niet binnen een paar weken aangifte doet.

Als je het geld niet nodig hebt, kan je ook nog even wachten (sowieso 3 jaar)
De rente die je op geld krijgt dat je terug krijgt is hoger dan bij de bank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig is er maar weinig af te trekken wat ziektekosten betreft. Zeker geen bril/de pil enz zoals jij dat vrolijk noemt. Dat was vroeger zo. Helaas is er al weer veel veranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, inderdaad, ik loop een beetje achter.
(ik heb zelf geen bril of pil)
Voor 2008 mocht het nog wel, dus als de vraagsteller die ook nog moet/mag doen..
Verder nog steeds wel alles wat op doktersvoorschrift is.
Als je van de Belastingdienst een verzoek tot aangifte hebt gekregen dan moet je de aangifte indienen voor 1 april of een andere op de brief vermelde datum.
Als je geen uitnodiging hebt ontvangen, ben je dus niet te laat.
Maak geen haast om de aangifte in te sturen maar laad z.s.m. het aangifteprogramma van de Belastingdienst en bestudeer vooral de informatie over studiekosten.
Kun je een brochure over opvragen of van internet halen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Kijk ook eens naar voorgaande jaren.
Je kunt over de jaren 2006 tot 2011, dus 5 jaar terug gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar dagen te laat is geen probleem. Zeker niet als je het van het weekend nog doet.
Moet je wel een digid hebben natuurlijk, anders lukt het je niet in het weekend ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 dagen, :-) hier meestal 5 maanden te laat. (terwijl ik wel blauwe brieven krijg) Nog nooit een boete gehad. Wel een blauwe brief dat als ik het niet binnen een paar weken zou doen er een brief met een boete zou komen, maar dat wel pas ergens in december..) In mijn studietijd deed ik het meestal net binnen de drie jaar, ze betalen een leuke rente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tijdige aangifte is dit jaar een speerpunt van de Belastingdienst.
Eerst krijg je een herinnering en daarna een aanmaning. De aangifte moet binnen 14 dagen na de aanmaning zijn ingediend.
Zo niet volgt boete, maximaal € 4.920 (t/m belastingjaar 2009 was het maximum € 1.134).
Dus het er niet op aan laten komen.
ik zou ze eerst eens openmaken.....