Kan je een boete krijgen van de belastingdienst als je waardevolle spullen niet hebt opgegeven?

Een hypothetische kwestie. Je betaalt belasting over je vermogen. Dat wil zeggen over al je bezittingen. Stel nou dat blijkt dat je een Rembrandt in de schuur had staan, maar niemand wist dat. Je komt er achter door zo'n programma van Tussen Kunst en Kitsch en komt er dus dáár achter dat je leuke schilderijtje dat wat stoffig is ineens 35 miljoen waard is. Dat lijkt me meetellen voor je vermogen. Dat schilderij stond al 15 jaar stof te vangen en nooit opgegeven voor de belastingdienst.
Kan de belastingdienst een boete geven (of een heffing over het vermogen doen met terugwerkende kracht) omdat je een zeer waardevolle bezitting hebt die je nooit hebt opgegeven?

2 jaar geleden
1.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Nee dat is bezit en geen vermogen het wordt vermogen als je het verkoopt.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dat is onzin, want een huis is ook bezit, maar telt wel mee als vermogen. Verder weet ik het antwoord op de vraag niet, maar mocht dit echt gebeuren denk ik dat je de boete wel bij een rechter aan kunt vechten, aangezien je niet wist dat je zoveel vermogen had.
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
"Vermogen is de waarde van uw bezittingen minus uw schulden."
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/belasting_betalen_over_uw_vermogen/belasting_betalen_over_uw_vermogen
gvrox
2 jaar geleden
Bezittingen is niet gelijk aan "alles dat je bezit" , zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_bezittingen/wat_zijn_uw_bezittingen ronron1212 heeft gelijk dat het niet meetelt
ronron1212
2 jaar geleden
@PeterStrijd een huis is iets anders voor de belastingdienst
Thecis
2 jaar geleden
Dank voor de aanvulling.

Antwoorden (2)

Nee, je krijgt dan geen boete. Vrijgesteld zijn voorwerpen van kunst en wetenschap, behalve als je deze vooral als belegging hebt. Dat is hier niet het geval.
SimonV
2 jaar geleden
Je vraag lijkt zich te focussen op box 3 vermogen. Kunst en antiek behoren in beginsel niet tot het belast box 3 vermogen. Echter als je het hebt over erfbelasting over vermogen/bezittingen dan ligt de zaak anders. Als inderdaad blijkt dat je schilderij inderdaad veel meer waard blijkt te zijn dan kan achteraf een veel hogere aanslag worden opgelegd dan waar het schilderij aanvankelijk voor is opgegeven of niet is opgegeven.
Als er sprake is van opzet of schuld voor het niet aangeven van een dergelijke bezitting kan inderdaad een vergrijpboete worden opgelegd. Echter als je in redelijkheid niet heb kunnen weten dat het veel of wat waard was dan zal er geen boete kunnen worden opgelegd.
Voor een leuke casus verwijs ik je naar de bron