Hoe boek je Financial Lease Auto voor zaak?

Contract is:
aankoopprijs auto incl. btw € 22990
te vorderen btw € 3990
Aan crediteuren € 19000
krediet vergoeding € 2000
Bruto lease bedrag € 24990

Hoe boek je betaling aan crediteur? Is dat vanuit privé zonder dat je echt betaald, want je lost af in termijnen. Of kan het op een andere manier?

Factuur auto via Crediteuren inkoopboek:
Auto 19000 debet
Te vorderen BTW 3990 debet
Aan crediteuren 22990 credit
Hoe boek je betaling € 19.000 terwijl je dat doet via aflossen en niet in één keer:
BTW via Bank betaald. 3990: Blijf topen € 19.000
Kan dat zo via memoriaal?:
Betaling via grootboekrekening privé € 19000 Debet (balans post) of kan dit een andere rekening zijn, omdat er niet echt betaald wordt?
Vooruitbetaalde rente € 3000 Debet
Financial Lease € 22000 Credit (balans post) (waar op afgelost wordt)

Termijnen voor aflossen maandelijks:

Rekening aflossing Financial Lease debet € 380
Aan bank € 380

Een keer per jaar de rente verwerken die al in de termijnen zit:

grootboek rekening in exploitatie: rente € 200 debet
grootboek privé € 200 credit

een jaar geleden
2.4K
Franciscus99
een jaar geleden
Bedragen kloppen misschien niet helemaal. Het gaat hierbij om de vraag de of grootboekrekening privé moet worden gebruikt in het memoriaal als tegenrekening voor de schuld plus de daarbij komende rente.
Als dat zo is, wordt die boekhoudkundige privé rekening dan later weer als het ware weg geboekt met als tegenrekening : aan bank via de aflossingen van de maandelijkse termijnen? Want dat zijn de werkelijke betalingen.
Rente wordt al verwerkt via het jaaroverzicht waar de rente opstaat en de boeking van
€ 200 was al vermeld.
Afschrijfkosten is al geregeld, en is geen probleem. Aflossing is in 5 jaar en afschrijving ook met een restwaarde.
Ik kan op internet ook geen goede voorbeelden vinden van de boeking.
Computoon
een jaar geleden
Met onvolledige gegevens wordt het antwoord onvolledig :-) Wat die tegenrekening Prive doet bij de renteboeking is mij onduidelijk. Als bij het aangaan van de lease een bedrag wordt geboekt als vooruitbetaalde rente van eur 3.000 is dat een balanspost. De kostenboeking is er dan een van het soort:
4 Rentekosten ...
1 Aan vooruitbetaalde rente ...
En die boek je maandelijks (mooiste) of jaarlijks en aan het eind van de leaseperiode is dan de rekening van de vooruitbetaalde rente weg.
Maar het is me dan weer onduidelijk hoe je met eur 200 per jaar een bedrag van eur 3 000 weg krijgt. Ik zou dan eur 600 per jaar verwachten in het geval de leaseovereenkomst 5 jaar zou lopen. Verder ga ik niet gissen en missen. Op internet zijn overigens wel wat boekingen te vinden voor financial lease. Komt erop neer dat het totaal van de leasetermijnen op een balansrekening wordt geboekt en dat van iedere termijn wordt geboekt:
1 Leasetermijnen ...
1 Aan bank...
En na de looptijd is Leasetermijnen 0
Computoon
een jaar geleden
Enkele voorbeelden staan op onderstaande sites maar alles hangt af van de afspraken. Zoek in Google met omschrijvingen als "journaalpost financial lease". https://www.vergelijk-boekhoudprogramma.nl/wat-is-financial-leasing-en-hoe-boek-ik-het/ https://mkbfiscaal.nl/verwerken-lease-in-de-boekhouding/
Franciscus99
een jaar geleden
Het eerste link maakt het al duidelijker. In plaats van 1600 crediteuren moet 0400 Lease auto gebruikt worden. Dan hoeft er ook niet een privé rekening gebruikt te worden om die 1600 leeg te boeken, om het boekhoudkundig te laten kloppen. Dat was wat het probleem veroorzaakte. Ik ga het zo toepassen. Bedankt voor de tip.
Franciscus99
een jaar geleden
Het is een annuïtaire lening zodat het bedrag wat jaarlijks betaald wordt elk jaar minder wordt. Daarom is het lastig om alle cijfers exact te vermelden. Bovendien is de auto pas het 3e kwartaal aangeschaft.
Franciscus99
een jaar geleden
Ik heb toch nog een probleem met de boeking: helaas kan ik geen bestand toevoegen, alleen een afbeelding is mogelijk.
Inkoopboek:
1600 autobedrijf 35846.25
0400 auto 29625,00 Hoe loopt dit weg? via 0409?
1720 te vorderen btw 6211.25 Alleen de btw wordt betaald aan autobedrijf. Memoriaal: 0409 Geleend bedrag voor auto 29625,00
0409 Kredietvergoeding 4728,90
0688 Privé 34353,90 Grootboek rekening 0800 Lening aan derden
heeft een passiva balans code. Hoe
oplossen?

Antwoorden (1)

Lastig te beantwoorden. Er ontbreken wat gegevens: hoeveel maanden loopt de overeenkomst, voor welke restwaarde kun je de auto aan het einde van de leaseovereenkomst overnemen, wat is de maandelijkse leasetermijn, wat is de afschrijvingstermijn van de auto.
Bij het vermelde bedrag aan aflossing (eur 380) kom je niet aan een "rond" totaalbedrag van eur 22.000.

Wat aan je boekingen ook ontbreekt, zijn de afschrijvingskosten van de leaseauto en het aan de loopduur van de overeenkomst toerekenen van de kredietvergoeding (ook een kostenpost).
Computoon
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Het hele idee van leasen is toch dat het huur is, en dat je dus geen tekening hoeft te houden met afschrijven?
Computoon
een jaar geleden
Dat is zo bij operational lease. Dan huur je een duurzaam productiemiddel van de leasemaatschappij en betaal je een vast bedrag per maand. Aan het einde van de kun je ervoor kiezen om het actief terug te geven, over te kopen of om de operational lease (huur) te verlengen. De leasemaatschappij heeft gedurende de leaseperiode de economische en juridische eigendom (en daarom kan er ook niet worden afgescheven want het productiemiddel is niet van jou.) Financial lease is een financieringsconstructie waarbij de lessee al meteen de economische eigendom krijgt (daarom ook afschrijven op het productiemiddel) en aan het eind van de leaseperiode (tegen vooraf overeengekomen voorwaarden) ook de juridische eigendom.