Moet ik 'bijdrage zvw' betalen?

In 2015 heb ik een restaurant geopend. In die periode heb ik geld onttrokken uit het bedrijf als loon aan mijzelf. Ik heb helaas dat jaar verlies gedraaid.
Moet ik over het geld dat ik uit de zaak heb onttrokken 'bijdrage zvw' betalen?

Bij het doen van belasting aangifte stond er dat ik 'bijdrage vvw' moest betalen. Klopt dit of heb ik de belastingaangifte verkeerd ingevuld?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Welke rechtsvorm heeft het bedrijf? Als het een eenmanszaak is, dan betaal je geen inkomstenbelasting of bijdrage zvw over de prive onttrekkingen, maar over de boekhoudkundige winst. Bij een VOF over jouw deel van de winst. Als er sprake is van verlies (volgens de regels van de boekhouding) zonder andere inkomsten of bijtellingen, dan kan er geen sprake zijn van het betalen van inkomstenbelasting of zvw-premie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat om een VOF
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan moet de totale fiscale winst van de VOF worden berekend en volgens jouw deel conform de vennootschapschapsovereenkomst (of bij geen overeenkomst: gelijk delen door het aantal vennoten). Op basis daarvan doe je aangifte voor de inkomstenbelasting, niet op basis van de onttrekkingen of het banksaldo van de onderneming. Onttrekkingen (of stortingen) hebben geen invloed op de winst (of verlies). In jouw geval is dat zelfs gunstig, anders zou je belasting betalen of onttrekkingen terwijl je in feite verlies maakte.
ronron1212
7 jaar geleden
Bij een eenmanszaak is prive onttrekking inkomen dus moet er belasting worden betaald @NickBoven
ronron1212
7 jaar geleden
@NickBoven zoals jij het zegt onttrekken ondernemers alleen nog maar geld aan de onderneming en zorgen er zo voor dat ze geen winst maken. Geen belasting betalen dan. Maar zo gaat dat niet. Onttrekking is een prive opname en is inkomsten of een lening.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 bij een eenmanszaak is de winst je inkomen voor de inkomstenbelasting, of je die nu opneemt of niet. Bij een eenmanszaak en V.O.F. wordt er geen onderscheid gemaakt tussen het privé en zakelijk vermogen, dus een privéopname is fiscaal neutraal.
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.ondernemeneninternet.nl/prive-onttrekkingen/
Winst plus prive ontrekking is fiscale winst. @NickBoven
ronron1212
7 jaar geleden
Boeking van prive ontrekking is prive opname aan bank.
Staat dus nergens in de winst en verliesrekening.
Is dus inkomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 Je zit er in alle bovenstaande reacties naast. Zoals ik al heb gezegd heeft een privéopname geen enkele invloed op de winst, dus ondernemers kunnen ook geen geld opnemen om zo de winst te verlagen. In de link die je geeft wordt dat ook zo uitgelegd, daar staat nergens "Winst plus prive ontrekking is fiscale winst" want dat is namelijk niet juist. De enige optelling die daar wordt genoemd is het woningforfait, maar dat is geen privéopname. Privéopnames staan inderdaad niet in de winst- en verliesrekening omdat ze daar (zoals inmiddels meermalen herhaald) geen enkele invloed op hebben. Privéopnames verlagen alleen het ondernemingsvermogen op de balans.