Wordt te veel ingehouden loonheffing terug betaald door de belastingdienst?

Ik werk part time (2 banen) ivm niet fit zijn en verdien de helft van het minimumloon, echter is er deze maand voor de ene baan zonder loonheffingskorting 300€ ingehouden , en voor de andere rond de 100€ waar wel loonhefingskorting is toegepast. Krijg ik een deel van dit terug na de belasting aangifte ? Want dit is wel heel veel loonheffing elke maand. En zo ver ik weet wordt er over de eerst verdiende 8000€ geen belasting betaald. Weet iemand hier iets over toevallig ?

5 maanden geleden
1.4K
erotisi
5 maanden geleden
aangifte ib doen
erotisi
5 maanden geleden
Niet iedereen is verplicht aangifte te doen. Alleen als je moet bijbetalen is het verplicht. Als je geld terug krijgt moet je zelf aangifte doen. Natuurlijk kun je ook bij beide bedrijven de loonheffing stop zetten.
Anna95
5 maanden geleden
Als ik bij beide bedrijven de loonheffing stop zet wordt ik nog armer , niet zo logisch
erotisi
5 maanden geleden
Ik schrijf niet loonhefifingskorting maar loonheffing.
ronron1212
5 maanden geleden
@erotisi bij dit soort lage inkomsten zou juist de heffingskorting bij beide inkomsten moeten aan staan dan wordt er dus minder belasting betaald
VraagAntwoord66
5 maanden geleden
Eens met erotisi. Je kan bij beiden de loonheffing stopzetten (en dus de korting toepassen). Let er wel op dat als je meer verdiend dan 8000 euro dat je dan naderhand moet terugbetalen
ronron1212
5 maanden geleden
De loonheffing kan je niet stop zetten wel de korting aan @VraagAntwoord66
VraagAntwoord66
5 maanden geleden
Het betekent precies hetzelfde... Als je onder de 8000 euro blijft, wordt er geen loonheffing geheven, dus stopt de loonheffing
ronron1212
5 maanden geleden
@VraagAntwoord66 je moet bij je werkgever aangeven dat de heffingskorting moet worden aangezet dat is toch iets anders
Anna95
5 maanden geleden
De loonheffing korting mag helaas maar bij een werkgever toegepast worden en niet bij allebei. Vroeg me alleen af of de te veel betaalde loonheffing voor de eerste 8.000€ terug wordt betaald Omdat ik merk dat ik al ongeveer 1500€ heb betaald aan loonheffing
ronron1212
5 maanden geleden
@Anna95 het mag wel het is niet verboden het wordt geadviseerd
erotisi
5 maanden geleden
Je bent overigens vrij om bij al je inkomstenbronnen aan te geven of er loonheffingskorting moet worden toegepast. Bij de vraag of de loonheffing aan of uit moet staan, kun je dus bij alle werkgevers of uitkeringsinstanties ‘uit’ aangeven. Of juist bij allemaal ‘aan’. Maar let op: dit heeft wel consequenties voor je jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting. Heb je meerdere inkomens waarbij de loonheffing ‘uit’ staat, dan zijn het leuke consequenties. Je hebt dan het hele jaar te veel loonheffing betaald en krijgt dus geld terug. Maar staat bij al je inkomens de loonheffingskorting ‘aan’, maak dan je borst maar nat voor een flinke naheffing. Je hebt dan namelijk het hele jaar door te veel loonheffingskorting gekregen en dus te weinig loonheffing betaald. https://nl.indeed.com/carrieregids/salaris/wat-is-loonheffingskorting?mna=&aceid=&aceid=&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA04arBhAkEiwAuNOsIr6d_uL32ElMth5H632DyLj91ia2n79z3ApVJk1aozNdxukWft-jDRoC0eoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
ronron1212
5 maanden geleden
Indien je maar weinig verdient dus niet boven het belasting vrije deel dan niet @erositi
Anna95
5 maanden geleden
Ik lees overal dat het verboden is om loonheffing korting bij meer dan 1 werkgever toe te passen
erotisi
5 maanden geleden
Is niet verboden. Bel anders belasting telefoon

Antwoorden (1)

Die inhoudingen zijn in feite een voorheffing. Aan de hand van je aangifte, volgend voorjaar, wordt door de Belastingdienst vastgesteld wat je werkelijk moet betalen. Is er te veel ingehouden, dan krijg je dat terug. En bij te weinig moet je bijbetalen. Het is voor een werkgever sowieso onmogelijk om met alle (persoonlijke) omstandigheden rekening te houden. Inkomsten elders, aftrekbare kosten wegens hypotheek, ziekte, studie, giften etc, en een scala aan toeslagen en belastingkortingen. Vandaar dat iedereen verplicht is een aangiftebiljet (op papier of elektronisch) in te vullen.
5 maanden geleden
Anna95
5 maanden geleden
Bedankt voor het antwoord
ronron1212
5 maanden geleden
heffingskorting bij beide inkomsten moeten aan staan dan wordt er dus minder belasting betaald
Anna95
5 maanden geleden
Mag alleen maar bij een werkgever https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/ik-heb-meerdere-werkgevers-hoe-zit-het-dan-met-de-belasting