Kan ik woonwerkverkeer vergoed krijg bij aangifte 2016, zoja waar?

Ik heb gehoord dat je woonwerk verkeer vergoed kunt krijgen, maar ik kan het nergens vinden in het aangifte formulier. Ik rij dagelijks 90 km met de auto van huis naar werk retour. Als iemand weet of dit kan dan zou het ook fijn zijn als je kan aangeven waar precies. Ik maak geen gebruik van de app om aangifte te doen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
U gaat met eigen vervoer naar uw werk Bent u in loondienst? En gaat u met eigen vervoer naar uw werk, bijvoorbeeld met de auto of de fiets? Dan hebt u geen recht op reisaftrek. Uw werkgever mag u wel een bedrag per kilometer vergoeden. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt ik ga met mijn eigen auto en ben in loondienst. Ik krijg dan dus geen aftrek begrijp ik. Dan ben ik verkeerd geinformeerd, dank voor uw rectie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe het over 2017 geregeld is bij de belastingaangifte weet ik niet. Als het nog steeds hetzelfde is, zou ik mijn werkgever de vergoeding vragen en die dan gedeeltelijk laten inhouden op je loon (€ 0,19) per km. Is er een maximum? Hij hoeft daarover geen premies te betalen. Jij betaalt er dan geen loonbelasting en premies over. Scheelt al gauw € 1.600,- op jaarbasis.
ronron1212
7 jaar geleden
@TheoDeed hoezo inhouden op het loon?
Computoon
7 jaar geleden
@TheoDeed: die constructie (dat de werkgever een uitbetaalde reiskostenvergoeding in mindering brengt op het fiscale loon) is natuurlijk niet toegestaan. De eur 0,19/km is een nettovergoeding die niets doet voor het fiscale loon.
Andersom werkt het wel zo, dat wanneer hij meer geeft dan eur 0,19/km dit meerdere meetelt als loon met het gevolg dat er loonheffing op wordt ingehouden.

Antwoorden (1)

Vergoed sowieso niet, want de Belastingdienst geeft geen reiskostenvergoedingen.

ik denk dat je bedoelt of die kosten aftrekbaar zijn in de aangifte inkomstenbelasting. Nee, want je hebt met de eigen auto gereden. Dan is er geen aftrek mogelijk voor woon-werkverkeer dat niet door de werkgever vergoed is.

Had je met het openbaar vervoer gereisd dan was het (onder bepaalde voorwaarden) mogelijk geweest.

Toegevoegd na 6 uur:
Van de site van de Belastingdienst:

" U gaat met eigen vervoer naar uw werk

Bent u in loondienst? En gaat u met eigen vervoer naar uw werk, bijvoorbeeld met de auto of de fiets? Dan hebt u geen recht op reisaftrek. Uw werkgever mag u een maximaal bedrag per kilometer onbelast vergoeden.

Maximale onbelaste vergoeding per kilometer

2017 € 0,19
2016 € 0,19
2015 € 0,19

Gaat u, behalve met eigen vervoer, ook met het openbaar vervoer naar uw werk? Dan kunt u wel in aanmerking komen voor reisaftrek voor het deel dat u met het openbaar vervoer reist."
Computoon