Vermogensbelasting en andere belastingen vermijden bij groot vermogen?

Eind augustus staat er 14.000.000 euro (netto) op mijn rekening.

Huidige situatie ( netto)
Inkomsten 7000 per maand, loondienst
Huurhuis
Geen schulden

Situatie eind 2023
Koophuis 2.000.000
Giften goede doelen 1.000.000
Giften familie 1.000.000
Inkomsten 0

Hoe zorg ik ervoor dat er zo min mogelijk aan belasting verloren gaat. Alle scenario's staan open.

8 maanden geleden
6.5K
erotisi
8 maanden geleden
Betaal je de schenkbelasting ook voor je familie?
tinus1969
8 maanden geleden
Ik zou geen besluiten nemen alleen maar om minde belasting te betalen. Vraag je eerst af, wat je met dit geld wil doen?
erotisi
8 maanden geleden
De vraag is ook wil je alleen zo weinig mogelijk belasting betalen of wil je rekening houden met een ander rendement hierop. Laat je 10 mil op je spaarrekening staan dan betaal je over 2024 ongeveer 30.000 box 3 heffing per jaar. Wil je het op een rendabele wijze beleggen dan betaal je al snel 150.000 per jaar maar dus wel met hogere winsten of verliezen.
ronron1212
8 maanden geleden
Je betaald belasting over het bezit op 1 januari 2022 en inkomsten over 2023
Whitney1987
8 maanden geleden
Ik wil de schenkbelasting ook betalen voor familie
Met het geld wil ik leven en geven. Dit betekend een leven zonder geld zorgen voor mij en mijn familie, maar ook een nalatenschap in de vorm van een stichting ( hier heb ik mij nog niet in verdiept).
ronron1212
8 maanden geleden
Als je die wil betalen dan moet je dat wel even regelen zodat ht aan de belastingdienst wordt doorgegeven dat die betaald is voor eind 2023
erotisi
8 maanden geleden
In dat geval lees https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/FISIN2022/fiscale_informatie_2022-afgezonderd_particulier_vermogen.html
paulus811
8 maanden geleden
Met zo'n bedrag moet je natuurlijk geen advies hier vragen, maar kun je je makkelijk een belastingadviseur permitteren.
tinus1969
8 maanden geleden
Maar die belastingadviseur adviseert alleen hoe je zo min mogelijk belasting kunt betalen, niet wat verstandig is om te doen op basis van je doel.
tinus1969
8 maanden geleden
Ik zou gaan praten met bv een lifeplanner. Over de beste manier om je doelen te bereiken. Gezien het bedrag is een stichting of BV een goed idee.
ronron1212
8 maanden geleden
Een liveplanner? een fiscalist lijkt me beter
paulus811
8 maanden geleden
@Tinus1969, zo min mogelijk belasting betalen is toch het doel? Dan moet je bij een goede belastingadviseur zijn.
tinus1969
8 maanden geleden
Nee, ronron1212, eerst een life planner om een algemeen plan te maken wat je nu eigenlijk wil. Dit fiscalist is pas aan het eind nodig om dat life plan fiscaal handig uit te werken.
erotisi
8 maanden geleden
Wss is het life plan na giften en een groot huis het besparen van belasting.....
ronron1212
8 maanden geleden
@tinus ik zou dat niet doen een life planner kan altijd nog.
Cryofiel
8 maanden geleden
Een life planner helpt je bij het WAT.

Een fiscalist helpt je bij het HOE.

Je zult eerst moeten bepalen WAT je wil, voordat het HOE aan de orde kan komen.
liveisgreat
8 maanden geleden
man oh man, waarom willen mensen nu in hemelsnaam geen belastingen betalen? Ik snap dat echt niet. Het is alsof het een straf is, maar iedereen gebruikt de gemeenschappelijke voorzieningen die van deze belastingen betaald worden. Dus iedereen hoort hier ook toe bij te dragen. Soit.
Tcorolla
8 maanden geleden
Mooi dat je zo een bedrag krijgt, maar ga niet hier om advies vragen. Praat met een financieel adviseur over waar je geld weg te zetten om rendement te krijgen. Voor 31 december moet je het geld weggezet hebben. Vermogensbelasting over een spaarrekening is nihil maar zoveel geld is niet gedekt en ben je kwijt als de bank failliet gaat. Zelf heb ik een advocaat, notaris en financieel adviseur nodig gehad om de grijpgrage handjes van de Nederlandse staat weg te houden :-). En ik kreeg controle, maar gelukkig was het goed dicht getimmerd.

Geef als eerste antwoord