Belasting terug gave van woning bij een zzp er?

Als je net voordat je een eenmanszaak begint een woning koopt , krijg je dan ook je belastingvoordeel/terug gave terug zoals notariskosten,afsluitprovisie ed.? want dat huis heb je toch gekocht toen je nog in loondienst was ?
of is dit dan niet aftrekbaar omdat je zzp er bent geworden ?

Toegevoegd na 6 minuten:
de assurantiebureau zegt dat dit niet kan omdat je een eigen bedrijf hebt en het daarin wordt meegenomen.

Toegevoegd na 6 uur:
het huis is gekocht toen mijn schoonzoon nog in loondienst was, dus die koop is gesloten voor hij zzp er werd.
hij heeft eerst (na de koop van de woning) samen met een companon een vof begonnen maar het liep niet zo lekker tussen die 2 dus afgelopen januari is hij alleen verder gegaan als zzp er.
de woning is dus gekocht in juni 2008 in november 2008 is hij met de vof begonnen en afgelopen jaar is hij alleen verder gegaan.
de kosten van de woning (aankoop,afsluitprovisie,notariskosten en verder) zijn nog steeds niet bij de belastingdienst verrekend. ik dacht dat je deze dus kon terug vragen via de belastingdienst net als in prive situaties.
volgens de accountant krijg je deze terug via de zakelijke belasting maar er is nog steeds niets gedaan dus ik vraag mij echt af hoe dit nu eigelijk zit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh... In welke zin zou een eigen huis dan vallen onder het kopje bedrijfkosten? Het is je huis, niet je winkelruimte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb alle antwoorden gelezen en mijn eerste reactie is "doe die accountant de deur uit"!!
Als je een koopwoning hebt en hiervoor dus hypotheekrente betaald kan je deze kosten aftrekken. Of je nou wel of geen zzp-er of een groot bedrijf met veel personeel.. Maakt niet uit! Valt onder IB! En 't wordt idd anders als je een deel van het huis gaat gebruiken voor de onderneming.
Eerst een andere accountant!

Het beste antwoord

Dit maakt niet uit. De woning valt in box 1, of je nu in loondienst bent of winst uit onderneming of overige werkzaamheden verricht (allen vallen ook in box 1). Dat je zzp'er bent maakt dit (gelukkig!) niet anders.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wanneer het wel anders wordt: als je de woning niet meer als 'eigen woning' gebruikt, dus niet meer als je hoofdzakelijk verblijf te kwalificeren is. De woning gaat dan waarschijnlijk vallen in box 3. Ook kan een huis worden aangeschaft in het kader van je onderneming. In de laatste twee gevallen valt je woning niet meer onder de eigen woning regeling.

Valt ie in box 3 is niets meer aftrekbaar, valt ie te kwalificeren als ondernemingsvermogen kun je alle werkelijke kosten tav de woning aftrekken en zelfs afschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mijn accoutant kun je geen teruggaaf krijgen via prive aangifte maar alleen via de zaak.
maar ik heb met mijn relatie samen dit huis gekocht...is het dan slim om dit bij haar aangifte te doen?want ik zou toch wel graag die centen vangen, dat begrijp je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet nu gebruik maken van de aangifte voor ondernemers (deze is uitgebreiden dan de 'normale' aangifte IB). De eenvoudige 'particuliere' aangifte kun je niet meer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijke uitleg!

Andere antwoorden (4)

Bij je jaarlijkse belastingaangifte zit een rubriek de eigen woning, daar kun je dit soort dingen aangeven. Ga anders eens naar een startersbijeenkomst van de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je vraag aan de belastingtelefoon dan weet je het zeker. 0800-0543, afdeling zakelijk.
En neem een goede accountant. Is echt heel belangrijk!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we zijn met een andere accountant bezig maar willen eerst dit jaar goed afsluiten.
het is een beetje lastig want hij vraagt steeds uitstel aan bij de belastingdienst ...misschien teveel klantjes denk ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allerlei externe expertise de deur uit doen is de eerste winst. Ik heb nog nooit een boekhouder gehad (zzp'er vanaf 1997)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben je dan zo handig met de belastingdienst bijvoorbeeld?
ik vindt het nogal ingewikkeld met inkomstenbelasting en omzetbelasting en wat wel en niet aftrekbaar is .
is het in de praktijk echt zo eenvoudig of heb je een korte cursus gedaan?
je hoort weleens dat je bv een nieuwe auto koopt voor de zaak en deze in 5 jaar totaal aftrekbaar is van de belasting.
als je inkomen bv 50.000,- is per jaar dat je dan een rekening krijgt van de belasting maar dat je door de koop van de auto deze rekening weer bijna op nul hebt.
dat soort dingen vindt ik dus ingewikkeld..
Als je alleen inkomen via een eigen zaak hebt betaalt er niemand loonbelasting over jouw inkomsten. De belasting die je moet betalen wordt via de aangifte inkomstenbelasting geregeld. Dat betekent in de praktijk dat er wordt uitgerekend wat je inkomen is en welke aftrekposten je hebt; en dus uiteindelijk wat je over het hele jaar aan belasting moet betalen.

Even een voorbeeld om het inzichtelijk te maken (met fictieve bedragen, omdat ik geen tabel bij de hand heb om precies uit te rekenen hoeveel belasting er over een bepaald inkomen betaald wordt)

Stel: je verdient 45.000 euro en je hebt een eigen woning waar je per jaar 15.000 euro aan hypotheekrente voor betaalt.

Als je in loondienst werkt wordt er 10.000 euro belasting ingehouden op je loon. Omdat je een eigen woning hebt heb je aan het eind van het jaar een aftrek van 15000 euro op je inkomen en krijg je 5.000 euro terug van de belastingdienst. Je betaalt dus per saldo 5.000 euro.

Als je een eigen bedrijf hebt wordt er geen belasting ingehouden. Je moet dus eigenlijk zelf de belasting van tevoren betalen. Doe je dat niet, krijg je aan het eind van het jaar een "rekening" van de belastingdienst van 5.000 euro (dat is dus het bedrag dat je eigenlijk gewoon had moeten betalen).

Je kan dus als zzp-er geen belasting terug krijgen per maand, maar je betaalt over het hele jaar wat minder inkomstenbelasting via een voorlopige aanslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard zijn de genoemde kosten wel aftrekbaar. Zelfs als je verlies draait, want dan kan je het compenseren met inkomsten uit voorgaande (3) of nog komende (9) jaren.
Pas er wel voor op dat je de woning niet op de balans zet, trouwens, want dan moet je bij een latere verkoop belasting betalen over een eventuele verkoopwinst.

Is de financiering trouwens al rond? Weet de bank al van je plannen om zzp-er te worden? Waren ze hier blij mee?