Tegen welk BTW % moet ik kosten doorbelasten?

Wij regelen regelmatig een taxi voor onze klanten.
Deze kosten kopen wij in tegen 6 % BTW en belasten wij derhalve tegen hetzelfde BTW % weer door aan onze klant. Nu kregen wij laatst de opmerking dat wij deze moeten doorbelasten tegen 21 % BTW? Kan iemand me vertellen of dit daadwerkelijk zo is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
De vraag klopt niet echt. BTW 'belast je niet door': Je ontvangt BTW (je berekent 6% of 21% afhankelijk van wat je levert), en die BTW verreken je met betaalde BTW (in dit geval blijkbaar 6%). Het verschil tussen die twee betaal je als belasting aan de belastingdienst.
tinus1969
7 jaar geleden
@ErwinM47, antwoord is helaas verplaatst, je had echter wel reactie gegeven. Nogmaals, Jij 'belast niets door'. Jij berekent gewoon 21% BTW. Dat is alles.

Antwoorden (1)

Taxivervoer per auto, motortaxi, tuktuk of fietstaxi valt onder het 6%-tarief.
Diensten vallen onder het 21%-tarief. In het beschreven geval lijkt het me dat het hier om een dienst gaat.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik begrijp de term "met een 2e chauffeur" niet helemaal?
SimonV
7 jaar geleden
De tweede chauffeur rijdt de auto van de klant naar de bestemming.
SimonV
7 jaar geleden
Jij bent in deze situatie volgens mij geen taxichauffeur, maar een bemiddelaar die een dienst levert.
Vaak denken ondernemers dat als het product met 6% belast is dat zij dat dan ook zo mogen doorberekenen. Dit is dus niet zo. Alles wat jij factureert als ondernemer zijnde is jouw omzet. Over wat je factureert dien je 21% btw te heffen. Zie ook hier:
https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/administratie-en-verzekeringen/facturatie-met-verschillende-btw--498134