Nee, je moet pas aangifte doen als de belastingdienst je een oproep stuurt. Uiteraard is het ook wel handig om aangifte te doen als je denkt geld terug te krijgen. Of dat zo is kun je berekenen via het aangifteprogramma op de site van de belastingdienst.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank u wel!
Hangt wel van je situatie af. Vaak kan je je ingehouden loonbelasting (loonheffing) terug krijgen al verdien je niet meer dan een bepaal bedrag. Dit kan in de meeste gevallen maar tot 23 jaar (dacht ik) en kan nog tot april.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, zelfs als je bent getrouwd en je hebt een parttime baan kun je soms een gedeelte van je betaalde loonheffing terugkrijgen. Dit heeft niets met leeftijd te maken.
Neen, een jaaropgave is in beginsel voor je prive-administratie.
Per dienstbetrekking of uitkering krijg je een jaaropgave met jaartotalen van bruto loon, arbeidskorting, loon zorgverzekering, ingehouden loonheffing en ingehouden inkomensafhankelijke premie zorgverzekering.
De jaaropgave(n) KUN je gebruiken voor een aangifte inkomstenbelasting en aanvraag toeslagen zoals zorgtoeslag en huurtoeslag.
Als je van de belastingdienst een aangiftebrief krijgt, ben je VERPLICHT om aangifte te doen.
Als je dat niet doet dan krijg je herinnering, dan een aanmaning, en uiteindelijk een (te) hoge ambtshalve aanslag, dit jaar met de zekerheid van een boete.
Als je voor 1 JULI geen aangiftebrief voor het voorafgaand jaar hebt ontvangen, ben je VERPLICHT om binnen 14 dagen de Belastingdienst te vragen om toezending van een aangiftebrief.
Behalve als je weet dat je geen belasting hoeft bij te betalen.
Dus: Haal van de site van de belastingdienst een aangifteprogramma en bereken of je belasting verschuldigd bent of terugkrijgt.
Dan weet je of het verplicht of zinvol is (belasting terug) om aangifte te doen.
Als het zelf aangifte doen je te moeilijk lijkt, laat het dan een ander doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank u wel voor de advies, ik heb de aangifte programma van 2010 gedownload en opgestuurd. Nu maar afwachten wat hun reactie is.
Als je inkomen hebt dan ben je verplicht aangifte te doen,heb je geen aangifte ontvangen dan moet je die aanvragen doe je dat niet da kan je een boete krijgen als de belasting er achter komt.
Sorry maar dit zijn de feiten