Neen, een jaaropgave is in beginsel voor je prive-administratie.
Per dienstbetrekking of uitkering krijg je een jaaropgave met jaartotalen van bruto loon, arbeidskorting, loon zorgverzekering, ingehouden loonheffing en ingehouden inkomensafhankelijke premie zorgverzekering.
De jaaropgave(n) KUN je gebruiken voor een aangifte inkomstenbelasting en aanvraag toeslagen zoals zorgtoeslag en huurtoeslag.
Als je van de belastingdienst een aangiftebrief krijgt, ben je VERPLICHT om aangifte te doen.
Als je dat niet doet dan krijg je herinnering, dan een aanmaning, en uiteindelijk een (te) hoge ambtshalve aanslag, dit jaar met de zekerheid van een boete.
Als je voor 1 JULI geen aangiftebrief voor het voorafgaand jaar hebt ontvangen, ben je VERPLICHT om binnen 14 dagen de Belastingdienst te vragen om toezending van een aangiftebrief.
Behalve als je weet dat je geen belasting hoeft bij te betalen.
Dus: Haal van de site van de belastingdienst een aangifteprogramma en bereken of je belasting verschuldigd bent of terugkrijgt.
Dan weet je of het verplicht of zinvol is (belasting terug) om aangifte te doen.
Als het zelf aangifte doen je te moeilijk lijkt, laat het dan een ander doen.