Hoe kan ik huurwoning op balans zetten?

Ik ben in 2016 begonnen als ZZPer, maar nu nog naast mijn vaste baan. Dus mijn winst als ZZPer is klein.
Ik begreep dat ik in 2016 mijn huurwoning als zakelijk mag etiketteren, en "op balans" mag zetten. Ik ben nu bezig met het invullen van aangifte 2016, en ik weet niet hoe ik mijn huurwoning op balans moet zetten.
Daarnaast:
- heb ik nog geen zakelijke rekening.
- heb ik een laptop gekocht wat ik voor ongeveer een derde zakelijk gebruik

Mijn vraag is in principe hoe moet/mag ik de begin en eind balans van mijn bedrijf opstellen.
Ik kan toch wel aangeven welke stortingen en/of afschrijvingen in mijn bankrekening zakelijk zijn geweest.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.8K
erotisi
7 jaar geleden
Die staat ook niet op de balans maar op de V/W rekening als huurkosten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neem een boekhouder als je al niet weet dat iets wat je huurt niet op je balans kan zetten moet je echt een pro inhuren

Antwoorden (1)

Heb je echt een bedrijf of verricht je alleen af ent oe wat werkzaamheden voor een ander. Sta je bijvoorbeeld ingeschreven bij de KvK en moet je omzetbelastingaangifte doen?

Een huurwoning bij jou op de balans zetten kan niet, het is immers niet van jou. Je huurkosten voor je woning kun je ook niet zakelijk boeken, dat kan alleen als je een eigen opgang en natte groep voor het zakelijk gedeelte hebt, dus niet voor je (zolder) kamertje, en dan kun je alleen de huurkosten voor het zakelijke gedeelte boeken.

Huurkosten horen ook in de winst- en verlies en niet in de balans. Je balans zijn je bezittingen en schulden, en je winst en verlies is hoe je daar aan komt kortweg gezegd.