Zijn mijn ouders en broers 'huisgenoten' volgens de Belastingdienst?

Ik moet de aangifte inkomstenbelasting 2020 invullen en voor 8 mei versturen. Ik heb een baan (administratief medewerker bij de gemeente) en ik woon nog thuis (in een huurhuis) bij mijn ouders en jongere broers. Moet ik bij de aangifte inkomstenbelasting bij de vraag of ik huisgenoten had in 2020 'ja' of 'nee' invullen? De afgelopen jaren heb ik 'nee' ingevuld, maar ik ben zo in twijfel geraakt.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
32.5K
ronron1212
2 jaar geleden
Ja dus want jullie wonen in een huis.
Amadea
2 jaar geleden
Dat is niet de reden, want veel studenten wonen ook in één huis. Het gaat erom of jullie een gezamenlijk huishouden voeren. Of kook jij alleen voor jezelf en betaal jij huur aan jouw ouders voor jouw woonruimte?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bedankt voor de reacties!
Mijn ouders doen het huishouden en betalen de huur en verzekeringen. Ik maak maandelijks kostgeld over aan mijn ouders, omdat ik verdien en nog niet op mezelf woon.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Zelf help ik mijn ouders ook in het huishouden, maar mijn ouders doen het meeste huishouden en betalen de vaste lasten, zoals huur, verzekeringen, gemeentelijke lasten, gas, water en licht enz. en ik maak maandelijks kostgeld over aan mijn ouders.
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Je moet inderdaad nee invullen. Ouders, broers, zussen en kinderen tellen niet mee als huisgenoten. Ook gaat het overigens over mensen ouder dan 26 of 27 jaar. Als je op de i drukt naast deze vraag, kan je zien hoe of wat
Computoon
2 jaar geleden
Graag verneem ik het wetsartikel uit de wet inkomstenbelasting 2001 waarin staat dat iemand die in hetzelfde huis woont geen huisgenoot is. Er blijven weinig huisgenoten over als ouders, broer en zussen niet mee zouden tellen. De inwonende vriend of vriendin, opa of oma, oom of tante? Wel huisgenoot? Of ook niet?
Computoon
2 jaar geleden
Van de site van de Belastingdienst: "Voor ons woont u samen als u met uw huisgenoten op hetzelfde adres staat ingeschreven bij de gemeente. U woont dus ook samen als bijvoorbeeld uw kind of uw broer op uw adres ingeschreven staat."
Computoon
2 jaar geleden
Van de site van de Belastingdienst: "Voor ons woont u samen als u met uw huisgenoten op hetzelfde adres staat ingeschreven bij de gemeente. U woont dus ook samen als bijvoorbeeld uw kind of uw broer op uw adres ingeschreven staat."
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Er is verschil tussen samenwonen met iemand en huisgenoot zijn. Nogmaals: als je op de i klikt zie je precies wat ik bedoel. Ik heb ook jarenlang daar "ja" ingevuld, totdat ik eens een keer ging kijken wat het inhield en toen bleek dus dat ik "nee" moest hebben
Computoon
2 jaar geleden
Nogmaals graag onderbouwing voor je stelling "Ouders, broers, zussen en kinderen tellen niet mee als huisgenoten".
Je verwijst naar een i-tekst maar vermeldt 'm hier niet. Over samenwonen is niets gezegd.
Kortom: wat zijn huisgenoten?
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Ik kan zelf niet op dat i-knopje drukken aangezien ik mijn aangifte al heb ingediend (en dus ook niet hier kan plaatsen). Aangezien de vraagsteller dit nog niet heeft gedaan, kan hij/zij dit dus nog wel.

Antwoorden (1)

Dan heb je huisgenoten.

De vraag wordt gesteld om te kunnen checken of je fiscaal partner bent met een van de huisgenoten. Dat ben je niet. Als je onterecht "nee" invult, blijft in DIT geval de einduitkomst gelijk.

Veel mensen denken bij een partner aan een liefdesrelatie maar daarvan hoeft geen sprake te zijn bij fiscaal partnerschap. Daarom zet de Belastingdienst in al haar teksten het woord "fiscaal" voor het woord partner.

Stel de volgende situatie voor. Je hebt maar 1 ouder en die heeft geen partner. Zelf heb je ook geen partner. Jullie staan beiden ingeschreven op hetzelfde adres. Verder woont er niemand. Het huis waarin je woont, is het gezamenlijke eigendom van jou en je ouder. Je bent 27 jaar.
Het invulprogramma zal dan op grond van de wet terecht constateren dat jullie (huisgenoten) elkaars fiscaal partner zijn.
Zie artikel 1.2 lid 4 onder a van de Wet inkomstenbelasting 2001.
Toegevoegd op 01 mei 2021 19:35: tekst
Computoon
2 jaar geleden
Computoon
2 jaar geleden
Met dank voor de onterechte min. Als we de site van de Belastingdienst al niet meer geloven... "Voor ons woont u samen als u met uw huisgenoten op hetzelfde adres staat ingeschreven bij de gemeente. U woont dus ook samen als bijvoorbeeld uw kind of uw broer op uw adres ingeschreven staat."