Hoeveel vakantiegeld kan ik netto verwachten?

Ik heb op verschillende berekensites berekend hoeveel vakantiegeld ik in mei netto kan verwachten maar de antwoorden zijn zo uiteenlopend van €1090 tot €1400. Dus vandaar hier de vraag.
Ik ben werkzaam sinds mei dus ik het volle vakantiegeld verdient. Ik verdien €455 per week dus €455x52 = €23660 bruto per jaar.
Ik bouw per week 8,84% vakantiegeld op dus ik zou dan met €23660x8,84% uitkomen op 2091,55 bruto vakantiegeld
nu is de vraag hoeveel dit netto wordt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tja wat het netto wordt hangt af in welke belastingschijven het allemaal verrekend wordt:
zie: https://kennisbank.sparen.nl/vakantiegeld-belasting En wat maakt het uit? Het is geld wat je nog krijgt, dus het is +/- 200 euro van wat je maandelijks netto verdient.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overigens dat het zo verschilt kan liggen aan het feit dat jij je baseert op 52 weken terwijl het loon normaal per maand wordt betaald. en 52 weken is 13 maanden? Sommige omrekensites kunnen daar slecht mee om gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah vandaar, ach ik wacht het dan nog maar gewoon even af:)
ronron1212
7 jaar geleden
plus minus 1064 euro
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik het nog rustig aan bereken en ipv €2091 maar €1900 zou nemen qua bruto vakantiegeld en hier 45% eraf haal zoals bij mijn salaris hoort dat ik dan netto alsnog €1300 overhoud? hoe heb jij het berekent ronron1212
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dma, die €1300 waar je nu van uit gaat is een hele redelijke indicatie.. ronron zit ver aan de lage kant, immers wordt vakantie geld niet voor 50% belast.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Over het algemeen bouw je het vakantiegeld op over de periode mei (voorgaande jaar) tot en met april van het lopende jaar. Het % vakantiegeld wordt dus toegepast over wellicht variërende bruto maandlonen. Wat je er echt netto aan over houdt weet je eigenlijk pas wanneer de aanslag over het jaar waarin het vakantiegeld is uitgekeerd onherroepelijk vaststaat. In theorie ben je achteraf wellicht nog iets aan inkomstenbelasting schuldig. Dan betaal je in die aanslag ook weer een stukje belasting over dat vakantiegeld dat in de jaaropgave verrekend is.
PS: Rock trader, 52 weken zijn 12 maanden. 13 weken zijn 3 maanden een kwartaal dus een jaar heeft 4 kwartalen dat is 4 x3 = 12 maanden.

Antwoorden (1)

Netto is afhankelijk van heel veel factoren. Want belasting wordt in Nederland niet alleen over inkomen uit werk betaald, maar ook over vermogen. Nu maakt de gezinssituatie uit. Want betaald belasting per gezin en niet per persoon. Dan zijn er nog aftrekposten op basis van ziektekosten, giften, eigen huis. Dit is netto vs bruto op basis van jaar inkomen.

Nu kun je ook op basis van maandinkomen kijken, dus hoeveel krijg je in de maand mei in handen. Dan zou je denken dat het simpele rekensom is, maar toch niet, want dan maakt het of het je eerste baan is en dus de heffingskorting toegepast wordt of niet. En of je voor kiest om heffingskorting te laten toepassen. Sommige mensen kiezen er voor nooit de heffingskorting toe te laten passen. Dan wordt er maandelijke te veel loonbelasting voor inhouden, maar dan krijg je wel jaarlijke altijd geld terug of hoef je minder geld bij te betalen.

De regel van de duim is ga uit dan over het vakantie geld het hoogste tarief geld. En deel de jaarlijkse schijven door 12 om er achter te komen in welke schijf het vakantie valt. En het vakantie geld valt in de laatste schijf, dus je vult de eerste schijven en vrijstelling met je basis inkomen en het overwerk en andere extraatjes komt dan automatisch in de laatste schijf.

Sorry, ik heb te weinig gegevens om een echte berekening te maken. En de rekenmodules van de belastingdienst zijn alleen beschikbaar gesteld aan de loonadministraties van de werkgevers en niet openbaar gemaakt aan de werknemers. Dus daarom kun je geen rekenmodule vinden op het openbare publieke internet. En de werkgevers zijn geboden aan geheimhouding over de rekenmethode. Want anders gaat elke werknemer klagen dat er een rekenfout gemaakt is of dat de werkgever niet de belastingwet na leeft.

Toegevoegd na 13 uur:
ipv de jaarlijkse getallen delen door aantal maanden delen door het aantal weken dus door 53. Ik ga er van uit dat je het vakantie geld bovenop je normale weekloon krijgt, maar mogelijk wordt het als een extra week uit gekeerd. En dan krijg je iets meer netto in handen.