mag ik bij mijn werkgever een kopie van een bon indienen als declaratie?

Ik heb de afgelopen periode regelmatig kleine aankopen gedaan voor het bedrijf waar ik voor werk. Voor mijn eigen administratie maak ik altijd een kopie van de bon die ik declareer. Nu is mijn werkgever een aantal bonnen kwijtgeraakt. Ik heb opnieuw mijn declaraties ingediend, maar dan met een kopie van de originele bon. Mijn werkgever wiegert deze nu uit te betalen omdat hij zegt dat de belastingdienst deze niet accepteerd. Het gaat om kantoorartikelen etc gekocht bij de action die ik uit eigen zak betaald heb. Maar klopt wat mijn werkgever zegt? Mag hij deze bonnen weigeren? Ik kan nu fluiten naar mijn centen omdat hij de bonnen is kwijtgeraakt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K
erotisi
8 jaar geleden
Als je kosten maakt voor je bedrijf, komt de originele bon misschien ook wel toe aan je werkgever.
Dus waarom zou je die originele zelf houden. Dus maak een kopie en behoud die zelf. Dat de belastingdienst kopien niet accepteert lijkt me overigens niet waar.
Want als een particulier aftrekposten heeft mag je als bewijslast een kopie ervan meesturen. Maar misschien zijn voor bedrijven die aan allerlei vereisten voor de boekhouding moeten voldoen wel anders. Maar digitaal mag een ondernemer ook de boekhouding bewaren dus waarom dan geen ordinaire kopie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De werknemer heeft alleen recht op het origineel bij betaling/vergoeding van de kosten; dus zul je als je jouw kosten vergoed wilt hebben het origineel aan de werkgever moeten geven; een kopie ervan houd je dan zelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is een gekunseld verhaaltje. U hebt de originele bon ingeleverd bij uw werkgever, die hem vervolgens is kwijtgeraakt en nu levert u een kopie in van de kwijtgeraakte(!) originele bon??
Uw werkgever is tot niets verplicht, zeker niet als u zonder opdracht inkopen voor zijn zaak gaat doen.
paulus811
8 jaar geleden
@gerardkl, er staat nergens dat er geen opdracht is gegeven. En wat is tegenwoordig een 'originele' bon? Voor dingen die ik via internet bestel of abonnementen die ik heb krijg ik een factuur per mail of staat er een factuur online om te downloaden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Paulus 811dat geldt alleen via internet shoppen. Niet in 'fysieke' winkels. De mening dat 'in opdracht' van de baas moet worden gewinkeld lijkt mij logisch, daarom, omdat over- in opdracht kopen - niet werd genoemd in de probleemstelling, lijkt mij dit een logische opmerking. Er zullen toch wel duidelijke afspraken zijn in welke gevallen er sprake is op vergoeding?? In hoeverre een uitgeprinte bon via internet is gedownloaded(heet dat zo?)is tegenwoordig rechtsgeldig.Je kunt ook allerlei toegangskaarten kopen. Er staat immers een controleerbare betaling tegenover! Er is daarover al rechtspraak.
PS: Zorginstellingen betalen volgens mij ook niet op basis van een 'ordinaire' kopie zoals Erotisi het noemt.
paulus811
8 jaar geleden
Maar in dit geval is de werkgever de originele bonnen kwijt geraakt, dan is de situatie iets anders en zou ik iets meer coulance verwachten. Overigens, zelfs als ik iets in de Apple store koop krijg ik de rekening per mail toegestuurd. Alleen op verzoek krijg ik een print mee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Digitaal is helemaal in. Soms is dat erg makkelijk. Soms een ramp. Let met name extra goed op de mogelijkheid om de authenticiteit (echtheid) te kunnen waarborgen.

Antwoorden (2)

Als je toestemming had tot aankoop en de declaratie juist hebt ingediend met originele bonnen heb je recht op vergoeding.

Punt.

Dat de werkgever bonnen kwijtraakt, is zijn probleem. Hij mag blij zijn dat je zelf nog kopieën had gemaakt.

De Belastingdienst doet echt niet moeilijk over een incidentele kopie. Maar zelfs als dit wel zo zou zijn, sta jij daar buiten.
Computoon
7 jaar geleden
Nee hoor, je hoeft ze niet eens meer fysiek te bewaren. Als je ze digitaal hebt opgeslagen en ze kunt tonen als de Belastingdienst er om vraagt ben je gedekt.

Trouwens, hij is ze kwijt, jij niet. Lijkt me toch echt zijn probleem. In het vervolg alleen maar iets ophalen als je geld meekrijgt.