Moet ik schenkbelasting betalen?

Mijn opa heeft vroeger een spaarrekening geopend voor mij waar opname niet van mogelijk was tot ik 18 ben geworden. Ik ben ondertussen 18 en ik wil het geld overboeken naar een betaalrekening van mij. Moet ik hier nu schenkbelasting over betalen of niet?

Volgensmij stond de rekening op de naam van mijn opa en kwam deze op mijn naam te staan wanneer ik 18 werd. Dit weet ik alleen niet zeker.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Je hebt iig recht op een jaarlijkse vrijstelling van rond de 2000 euro.Dus als je Opa nooit meer dan dat per jaar erop zette hoef je je geen zorgen te maken. Als het meer is kan het anders zijn en als het voor je 18 ook nog niet echt jou toebehoorde ook maar dan kan op je 18e wel ineens een grotere schenking zijn geweest.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik geef geen min, maar het maakt niet uit wat opa elk jaar stortte. Het wordt gezien als 1 schenking met 18 jaar. (Rekening op naam opa)
erotisi
5 jaar geleden
Als het op de rekening van Opa blijft staan wel ja. Maar als opa elk jaar 5000 euro stortte op een rekening op naam van kind dan is er wel degelijk elk jaar schenkbelasting verschuldigd. Dat zou inderdaad anders zijn als het op naam opa blijft staan. Dan kan het worden gezien als 1 grote schenking waarover dan belasting moet worden betaald.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Klopt, vraag is inderdaad te onduidelijk.
Als de rekening op naam van opa staat en je krijgt nu in 1 keer een bedrag overgemaakt, dan moet je schenkbelasting betalen als het bedrag boven de ca. eur 2000.- ligt. Je opa moet de schenking dan ook melden aan de Belastingdienst. Nog een optie: opa betaalt de schenkbelasting i.p.v. jou. Alleen betaalt hij dan wel meer dan je zelf zou betalen want schenkbelasting geschonken krijgen is ook een voordeel.

Stond de rekening altijd al op je naam dan hoef je geen schenkbelasting te betalen als de stortingen van opa jaarlijks onder het maximum zijn gebleven. Waren ze dat niet, dan had opa per keer aangifte moeten doen voor de schenkbelasting en hadden je ouders (onder wie de bankrekeningen van een minderjarige vallen) de schenkbelasting moeten betalen. Tenzij opa die voor zijn rekening had genomen.
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb geen bedrag ontvangen maar de spaarrekening is van mij geworden, dus er is geen transactie geweest. Ik wil alleen het geld van die spaarrekening nu overmaken naar een betaalrekening van me, van een andere bank.
Computoon
5 jaar geleden
Als hij nu pas van jou is geworden, heb je het nu ontvangen. Eerder kon je het bedrag niet aan.
De situatie is niet duidelijk, waardoor een kloppend antwoord geven moeilijk is.

Jouw opa heeft vroeger een spaarrekening geopend voor jou.
Dat kan en mag. Dat doen veel opa's en oma's.
Opa heeft toentertijd de rekening inderdaad op zijn of jouw naam gezet. Je denkt op zijn naam. Misschien kun je nagaan op welke naam de rekening geopend is. Je krijgt dan namelijk twee verschillende situaties.
Het lijkt er nu op dat de rekening op jouw naam staat, want je zegt dat je nu 18 jaar bent en het geld op de betaalrekening wilt storten. Het maakt niet uit op welke soort rekening het geld staat! Het gaat om de naam waarop het geld staat.

Als opa zelf gespaard heeft voor jou en het bedrag heeft geschonken toen je 18 jaar werd, heeft opa zelf vermogensbelasting betaald. Waarschijnlijk is het geld toen je 18 jaar werd op een (andere) spaarrekening op jouw naam gezet. Als opa meer gespaard heeft voor jou (op zijn naam), dan hij belastingvrij mag schenken (vrijstellingsgrenzen) in 1 keer, dan moet er betaald worden. Of het geld nu op een spaarrekening of betaalrekening staat, maakt niet uit. Dit jaar is het belastingvrij schenken gesteld op €2.173. Is het bedrag hoger, dan moet je schenkingsbelasting betalen.

Als opa de rekening wel op jouw naam heeft gezet, telde dat gespaarde bedrag jaarlijks mee bij het vermogen van jouw ouders. Deze grens is €30.000 als je 1 ouder hebt en €60.000 indien er 2 ouders zijn. Maar dan hebben jouw ouders eventueel jaarlijks vermogensbelasting betaald. Maar misschien heeft opa een BEM-clausule laten opnemen in het spaarcontract. Dan kan het zijn dat het bedrag niet geteld wed bij het vermogen van jouw ouder(s).

Kortom, stond de rekening vanaf het begin op jouw naam, dan hebben jouw ouders elk jaar jouw rekening bij hun eventueel vermogen moeten optellen. Jij hoeft nu niks meer te doen.
Als opa op zijn naam heeft gespaard en het met 18 jaar op jouw naam heeft gezet, is het belangrijk om ge weten of het meer is dan €2.173 euro. Indien nee, niks betalen. Indien ja, schenkingsbelasting betalen.
Het maakt niet uit op welke rekening het geld staat of eventueel op gezet wordt. Het gaat over op welke naam het bedrag staat.
Neem gewoon contact op met de 'bank'. Zij kunnen de constructie uitleggen aan jou die opa heeft gehanteerd. De bank gaat de belasting echt niet 'tippen'.
Toegevoegd op 18 april 2019 11:42: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
Het klopt dat het geld bij het vermogen hoort van de ouders als opa schenkt op naam kleinkind. Maar dat wil niet zeggen dat het geen schenking is van opa naar minderjarig kleinkind. Daarover moet wel degelijk schenkbelasting worden betaald. Dat de schenkingen ook behoren tot het vermogen van de ouders is een zaak voor de inkomstenbelasting maar daar gaat de vraag niet over.
Zie oa.https://www.vanlanschot.nl/inspiratie/vermogensregie/2018/schenkingsplan-stap-7---wat-zijn-de-fiscale-spelregels
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vat de vraag op (dat deel): rekening op naam kind, opa spaart bijvoorbeeld maandelijks.
Dan mag opa elk jaar het belastingvrije bedrag storten.
Ervan uitgaande dat de spaarrekening op naam staat van opa moet er schenkbelasting worden betaald op het moment van uitbetalen. De vrijstelling bepaalt het maximum dat
belastingvrij aan het kleinkind geschonken mag worden. Als de uitbetaling groter is dan de vrijstelling moet het kleinkind over het niet vrijgestelde bedrag van € 2173 (jaar 2019) schenkbelasting betalen. Overigens kan ook opa de schenkbelasting voor zijn rekening nemen.
fisbel