Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb geld verdiend met muzikale projecten, hoe werkt het met belasting?

Ik heb in 2014 500 euro verdiend aan muziek maken. Ik ontvang nog 300 euro exclusief BTW voor een ander project. Dien ik dit als extra inkomsten in te vullen voor de belasting? Ik kan het antwoord niet echt vinden bij de Belastingdienst. Het bedrag is gewoon zo op mijn rekening gezet en gaat niet via gageverklaringen. En wat is het percentage wat ik af moet geven? Mijn moeder geeft aan dat ik misschien zorgtoeslag terug moet gaan betalen omdat ik extra inkomsten heb gegenereerd...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
fisbel
9 jaar geleden
De grens waarboven je zorgtoeslag in gaat leveren is ruim € 19.000 Dus voorlopig kan je nog wel wat bijverdienen!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Tot een bepaald bedrag hoe je geen belasting uit bijverdienste te betalen maar je moet het wel opgeven zodra het op je rekening staat en het dus ook zichtbaar is voor de belasting dienst. Help je een keer iemand een dag met verhuizen en je krijgt na afloop voor je hulp 100 euro contant in je handen geduwd, dan hoef je dit niet op te geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tot een bepaald bedrag hoeF je.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
@azaleia:
Die € 100 heet dan 'zwart geld'
Als de € 800 uw enige verdiensten zijn geweest in 2014 bent u niet belastingplichtig. Weliswaar moet er over deze inkomsten belasting worden betaald, maar tot ruim € 6000 is het inkomen vanwege de heffingskortingen onbelast.

Als er overige inkomsten zijn, moet er naast inkomstenbelasting premie Zorgverzekeringswet worden betaald. Dat was in 2014 5,4%. Dus over € 800 is dat € 43. Omdat dit bedrag beneden de aanslaggrens is van € 45 wordt de aanslag ZVW nihil, d.w.z. u hoeft ook hier niets te betalen.

Bovendien mogen er op de overige inkomsten kosten afgetrokken worden. Reiskosten bijvoorbeeld € 0,19 / km. Kosten op dit bedrag tot 20% zullen vrijwel altijd worden geaccepteerd.
(Lees meer...)
fisbel
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding