Moet je als werknemer inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen betalen ?

Mijn man werkt sinds 2012 voor een baas en krijgt netto uitbetaald. Nu krijgt hij ineens over 2012 en 2013 een aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen van ruim € 3000,00 per jaar. Hij verdient met zijn 20 uur p. week contract € 900,00 per maand incl vergoeding voor het gebruik van de privé auto voor zijn baas.

Klopt dat wel ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als je man in loondienst is, ontvangt hij een salaris dat altijd bruto is. Daarop wordt loonheffing ingehouden. Het bedrag dat overblijft wordt uitbetaald als nettoloon. (Ik vereenvoudig het even bewust.) De vergoeding voor het privégebruik van de eigen auto (mits niet meer dan eur 0,19/km) is geen loon.

Als je een aanslag inkomstenbelasting krijgt, dan kan dat in 'gewone' gevallen niet veroorzaakt worden door het werk. Als alles correct uitgevoerd is door de salarisadministratie is de belasting over het loon al ingehouden. Wat wel kan, is dat er andere inkomsten of vermogensbronnen zijn die meetellen voor de belasting: bijverdiensten, een eigen huis en een banksaldo boven een bepaald bedrag. Maar er zijn er veel meer.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De hele bups lig nu bij een accountant