Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe verandert mijn voorlopige teruggaaf als mijn inkomen daalt?

Mijn inkomen is met € 60 gedaald en nu krijg ik geen voorlopige teruggaaf meer. Ik kreeg maandelijks € 100. Ik dacht dat nu ik juist meer zou terugkrijgen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
jc54
7 jaar geleden
Waarschijnlijk val je nu in een lagere belastinggroep, en wordt er minder belasting ingehouden, en wel zo dat je nu niets terug krijgt. Zo werkt dat met belasting, hoe meer je betaalt, hoe meer je terug krijgt.
Utrecht
7 jaar geleden
Ergens klopt hier iets niet. Het kan niet zo zijn dat met met €60/maand minder inkomen €100/maand minder teruggaag krijgt. Ga naar belastingdienst.nl en vul een -nieuwe- voorlopige aanslag 2017 in en het wordt opnieuw voor je berekend.
tinus1969
7 jaar geleden
@Utrecht, dat kan wel als je kijkt naar jaarbedragen. Die 100 euro minder is dan alleen de laatste maand van 2016.
fisbel
7 jaar geleden
Mijn inkomen is met € 60 gedaald:
per dag / per week / per maand / per jaar? Voorlopige teruggaaf waarvoor - teruggaaf vanwege hypotheekrenteaftrek, persoonsgebonden aftrekpost - combinatiekorting - teruggave vanwege niet of weinig verdienende partner? Zoek het maar uit. Bij absoluut gebrek aan gegevens kan er niet meer over worden gezegd dan wat gezegd is in het antwoord hieronder.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je inkomen vermindert, vermindert ook het bedrag dat je aan belasting moet betalen (zowel absoluut als relatief). Als je aftrekposten had, valt er daarom ook minder af te trekken. Als je minder kunt aftrekken, krijg je ook minder (voorlopige) teruggaaf.
(Lees meer...)
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding