Is een afgekocht pensioen ook inkomen?

Mijn moeder heeft in 2012 het pensioen afgekocht van mijn vader en die dus in 1x uitgekeerd gekregen.
Daardoor kwam ze net boven het maximaal voor de huurtoeslag en moet ze alle ontvangen huurtoeslag terugbetalen over het jaar 2012.

Klopt dit? Word dat afgekocht pensioen ook onder je inkomen gerekend? Want ik vermoed dat ze nu dubbel 'gepakt' word omdat daar ook al belasting over is betaald.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
ronron1212
10 jaar geleden
pensioen van je vader? Je bedoeld nabestaande pensioen denk ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, zou kunnen.
ronron1212
10 jaar geleden
Je vader is overleden dus? anders kan je moeder niet een pensioen afkopen wat op zich al vreemd is want dat kan meestal alleen als het om een klein bedrag gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, het is ook maar iets van 3000 euro ofzoiets.

Het beste antwoord

Afgekocht pensioen is inkomen. Het is uitgesteld inkomen, waar nog niet eerder belasting overbetaald is. Uw moeder betaal pas belasting op het moment dat zij het daadwerkelijke op haar bankrekening gestort krijgt.

Uw moeder kan vragen om deze eenmalige afgekochte pensioen niet meer te laten rekenen bij het jaar inkomen voor de huurtoeslag, omdat het gaat om eenmalige uitkering.

Maak dus bezwaar dat de huurtoeslag terug betaald dient te worden. En vraag of de eenmalige uitkering over meerdere jaren verdeeld kan worden belastingtechnisch voor de huurtoeslag.

Toegevoegd na 49 minuten:
Voor de inkomsten belasting is het inkomen waar belasting over betaald moet worden.
Voor de huurtoeslag word soms het afgekochte pensioen niet mee geteld, maar daar moet je wel om vragen. Want soms in uitzonderlijke gevallen is terug betalen van de huurtoeslag wel erg onrechtvaardig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Plus, mooi antwoord.
Zie ook
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2010-09-30/minder-huurtoeslag-door-afkoop-pensioen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan het in Jip en Janneke taal?
Dit roept alleen maar meer vragen op ;-) Gewoon simpel gesteld: Moet de huurtoeslag terugbetaald worden over 2012, of niet? En verdelen? Het is namelijk al uitbetaald? Kan ik dan toch de belastingdienst vragen om dit te verdelen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan simpeler, maar ik ga over mijn antwoord. En ik vind meer vragen geen probleem ;)
Ja, het moet terug betaald worden.
Het gaat om verdelen op papier, de belastingdienst weet ook wel dat sommige regels meer vragen oproept. Dus zij zijn er aan gewent om het uit te leggen.
fisbel
10 jaar geleden
Mariusjr:
In Jip en Janneke taal: NEE, de huurtoeslag 2012 hoeft NIET terugbetaald te worden, als je er maar op tijd bij bent. Als de huurtoeslag al (gedeeltelij) is terugbetaald, kan ambtshalve een verzoek worden ingediend om alsnog voor de bijzondere regeling in aanmerking te komen. Zo haalde ik onlangs nog een in 24 maanden terugbetaalde huurtoeslag 2010 terug door het verzoek: bijzonder inkomen huurtoeslag in te dienen. Het betrof hier overigens geen afgekocht pensioen, maar een Wajonguitkering die met terugwerkende kracht was toegekend. Het antwoord van carscac is gedeeltelijk onjuist. In de eerste plaats telt het inkomen in 1 bepaald jaar mee. Vrijwel nooit zal het afgekochte pensioen over meerdere jaren kunnen worden uitgekeerd. In de tweede plaats: er dient hier geen bezwaarschrift te worden ingediend. Er is immers geen bezwaar mogelijk tegen de hoogte van het inkomen. Het inkomen voor de inkomstenbelasting is dus inclusief het afgekochte pensioen. Ook infonu gebruikt hier de verkeerde term. Een bezwaarschrift tegen de terug te betalen huurtoeslag moet aan een ander adres worden gericht als het verzoek bijzonder inkomen. Zie hieronder. Wat moet er wel gebeuren?
Er moet een VERZOEK worden ingediend het afgekochte pensioen buiten beschouwing te laten voor de huuroeslag en het te zien als BIJZONDER inkomen. Zelfs de site van de ouderenbonden verwarde twee jaar geleden bezwaar en verzoek. Dit werd snel rechtgetrokken toen ik hen op dit mankement wees. De Belastingdienst geeft overigens de juiste informatie in dezen. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/kan_ik_huurtoeslag_krijgen/bijzondere_situaties/bijzonder_inkomen Het verzoek / invulformulier bijzondere situatie huurtoeslag: http://download.belastingdienst.nl/toeslagen/docs/verzoek_bijzondere_situatie_huurtoeslag_tg1502z7pl.pdf
In deze link is ook het jiste adres genoemd waarnaar het verzoek moet worden toegestuurd.

Andere antwoorden (1)

Pensioen is uitgesteld loon. In de tijd dat het pensioen werd opgebouwd werd het werknemersdeel afgetrokken van het loon voor de loonheffing werd berekend. Het werkgeversdeel werd niet bijgeteld. Kortom, het recht op een pensioen 'straks' wordt niet belast.
De uitkering wel, nu dus...
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok... dus kortom: Bij de berekening van het huurtoeslag word het dus wel meegeteld?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het wordt wel mee geteld, maar je kunt er onderuit als je daar voor kiest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kan je er onderuit dan?
fisbel
10 jaar geleden
@Computoon:
U bent kennelijk niet op de hoogte van de regeling: ik heb bijzonder inkomen in combinatie met verzoek bijzondere situatie huurtoeslag - zie antwoord en reacties hieronder.
Computoon
10 jaar geleden
De vraag was: is afgekocht pensioen inkomen? Ja, afgekocht pensioen is inkomen. Bij de opbouw viel dit onder de omkeerregel en daarom is een latere uitkering belast. Op die vraag heb ik antwoord gegeven.
fisbel
10 jaar geleden
Is afgekocht pensioen inkomen voor de inkomstenbelasting – ja (uw antwoord)
Is afgekocht pensioen inkomen voor de huurtoeslag – ja, tenzij (mijn reactie)