Is een afgekocht pensioen ook inkomen?

Mijn moeder heeft in 2012 het pensioen afgekocht van mijn vader en die dus in 1x uitgekeerd gekregen.
Daardoor kwam ze net boven het maximaal voor de huurtoeslag en moet ze alle ontvangen huurtoeslag terugbetalen over het jaar 2012.

Klopt dit? Word dat afgekocht pensioen ook onder je inkomen gerekend? Want ik vermoed dat ze nu dubbel 'gepakt' word omdat daar ook al belasting over is betaald.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Afgekocht pensioen is inkomen. Het is uitgesteld inkomen, waar nog niet eerder belasting overbetaald is. Uw moeder betaal pas belasting op het moment dat zij het daadwerkelijke op haar bankrekening gestort krijgt. Uw moeder kan vragen om deze eenmalige afgekochte pensioen niet meer te laten rekenen bij het jaar inkomen voor de huurtoeslag, omdat het gaat om eenmalige uitkering. Maak dus bezwaar dat de huurtoeslag terug betaald dient te worden. En vraag of de eenmalige uitkering over meerdere jaren verdeeld kan worden belastingtechnisch voor de huurtoeslag. Toegevoegd na 49 minuten: Voor de inkomsten belasting is het inkomen waar belasting over betaald moet worden. Voor de huurtoeslag word soms het afgekochte pensioen niet mee geteld, maar daar moet je wel om vragen. Want soms in uitzonderlijke gevallen is terug betalen van de huurtoeslag wel erg onrechtvaardig.

Pensioen is uitgesteld loon. In de tijd dat het pensioen werd opgebouwd werd het werknemersdeel afgetrokken van het loon voor de loonheffing werd berekend. Het werkgeversdeel werd niet bijgeteld. Kortom, het recht op een pensioen 'straks' wordt niet belast. De uitkering wel, nu dus...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100