Betaal je hetzelfde percentage belasting over je hele inkomen ?

(Naar aanleiding van een andere vraag).

Als je geld verdient, moet je na de belastingvrije voet inkomstenbelasting betalen. Daarvoor zijn 4 inkomensschijven, en voor elk inkomen geldt dan een ander tarief, van 33,10 tot 52 %.

Maar....stel je zit in schijf 3 en je verdient 40.000 euro. Betaal je dan 33,10 belasting over die hele 25.000 euro ? Of betaal je 33,10 over de eerste 18,945 euro, 41,95 % over het bedrag van van 18.945 tot 33.863 euro en 42 % over die laatste ruim 6000 euro ?

Ik ging altijd uit van het eerste (over het hele bedrag), maar nu ben ik ineens aan het twijfelen gebracht......(en als dat zo is, heb ik een andere vraag verkeerd beantwoord ;-) - dat kunnen we niet hebben natuurlijk).

Zie http://www.artifex-verzekeringen.nl/art/uitleg/verklaring/betekenis.jsp?begrip=belastingschijven

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De tarieven per schijf voor 2011 vind je terug via de 1e link. De vraag of je daarmee het tarief betaalt over je gehele inkomen wordt hier niet beantwoord. Ik kan het zo snel niet terugvinden op de site van de belastingdienst, maar ik kan je vertellen dat je alleen voor zover je over een drempel gaat het hogere tarief betaalt. Dit weet ik omdat ik voor mijn moeder e.e.a. heb uitgerekend. Zij heeft hetzelfde probleem als veel gepensioneerden (zie link 2) dat ze meerdere inkomens heeft. AOW, pensioenfonds 1 en pensioenfonds 2. In alle drie de gevallen zit ze onder de grens van de 1e schijf, waardoor overal het laagste tarief wordt ingehouden. De 3 instanties opgeteld zit ze echter boven de grens waardoor ze bij de aangifte voor een deel het hoge tarief moet betalen.

Een rekenvoorbeeld met fictieve bedragen (en zonder rekening te houden met heffingskorting en aftrekposten):

Aow: 10.000, Pensioen 1: 12.000, Pensioen 2: 8.000

In alle drie de gevallen wordt het laagste tarief (15,1% voor 65plussers) ingehouden. Ze heeft dus over een heel jaar 4.530 euro belasting betaald via inhouding van de instanties.

Boven de 18.628 euro moet echter 24,05% betaald worden.

Bij de aangifte inkomenstenbelasting telt de belastingdienst alle inkomens op en belast dan per schijf het inkomen dat hierin thuishoort. Dus de eerste 18.628 euro wordt voor 15,1% belast, de overige 11.372 wordt belast tegen 24,05%. Opgeteld is dit (2.813 + 2.735 =) 5.548 euro. Omdat er maar 4.530 euro is ingehouden moet ze bij aangifte IB ruim 1.000 terugbetalen. Dit is wat veel gepensioneerden overkomt.

Dezelfde wijze van belasting opleggen wordt ook gehanteerd voor werkenden. En dat is maar goed ook. Stel dat je 55.000 euro verdient, dat zou dan belast zijn tegen 42% en je betaalt dus 23.100 euro belasting. Dan krijg je via je CAO een verhoging van 2% en je gaat 56.100 verdienen. Dan zou je dus ineens 52% over 56.100 gaan betalen, dus 29.172. Die 1100 euro opslag bruto zorgt dan voor een 6.072 euro hogere belastingaanslag.

Dat zou zelfs voor de belastingdienst wel erg onrechtvaardig zijn. Je betaalt dus alleen het hogere tarief voor het bedrag dat je boven de drempel uitkomt. Ik zal nog verder zoeken naar een bron die dit bevestigt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nou, ik vond op de site van de belastingdienst nog een oude folder die wel uitlegt hoe het nu nog steeds werkt (alleen de tarieven en drempelbedragen zijn niet actueel).

Bovenaan pagina 2 wordt dit in een rekenvoorbeeld uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk toch zo
+

Andere antwoorden (3)

Zoals het op de website staat uitgelegd klopt. Het is dus stapsgewijs. Per stapje (schijf) betaal je een ander percentage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee geen gelijk percentage over het gehele inkomen maar zoals jij in je 2e voorbeeld aangeeft.
Er zijn in totaal vier belastingschijven. In elk van deze schijven valt een deel van het inkomen, waarna het overige deel in de volgende schijf zal vallen en waarvan dus een hoger percentage aan belasting afgestaan moet worden. In 2011 zijn de percentages iets verlaagd, omdat de overheid haar inwoners wilde compenseren voor de stijging van de zorgpremies in 2011.

In schijf 1 valt het salaris tussen de €0 en €18.628. Werknemers onder de 65 jaar moeten hierover 33,0% (maximaal €6.147,24) belasting betalen. Werknemers vanaf 65 jaar betalen hierover 15,1% (maximaal €2.812,83) belasting.

In schijf 2 valt het salaris tussen de €18.629 en €33.436. Werknemers onder de 65 jaar betalen hier 41,95% (maximaal €6.211,54) belasting over. Werknemers vanaf 65 jaar betalen hierover 24,05% (maximaal €3.561,08) belasting.

In schijf 3 valt het inkomen tussen de €33.437 en €55.694. Werknemers onder de 65 jaar betalen hier 42% (maximaal €9.347,94) belasting over. Werknemers vanaf 65 jaar betalen hier ook 42% (maximaal €9.347,94) belasting over.

In schijf 4 valt het inkomen vanaf €55.694. Hierover betalen werknemers onder de 65 jaar en vanaf 65 jaar 52% belasting.

Over in Nederland verkregen salaris moet inkomstenbelasting betaald worden. De hoogte van deze belasting wordt bepaald door de hoogte van het inkomen en de daarover te betalen belasting. Deze belasting wordt geplaatst in belastingschijven, waarin bepaalde bedragen belast worden met een bepaald percentage. Alle inkomsten uit box 1 worden onderworpen aan deze belastingschijven. Dit is dus salaris, maar ook winst uit een onderneming, inkomen uit een uitkering, alimentatie en inkomen uit lijfrente.

De belastingschijven zijn zo opgesteld dat werknemers met een hoger inkomen een hoger percentage over het inkomen betalen dan werknemers met een lager inkomen. De opbrengst van deze belasting wordt gebruikt voor de staatskas.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jouw veronderstelling juist zou zijn, dan zou het een sport worden om net niet in een hogere schijf terecht te komen omdat je gehele inkomen aan dat hogere percentage onderworpen zou zijn en er dus een inhaalheffing zou zijn.

Er is in NL al zo'n tien jaar geen sprake meer van een belastingvrije voet. Of je moet willen beweren dat de belastingvrije voet € 0 is.
Wel is er sprake van heffingskortingen
Voorts kun je niet "in een schijf zitten", zoals je stelt.