Is het verstandiger om inkomsten bij elkaar in 1 aangifte te doen?

Als men getrouwd is en beide echtgenoten zijn in loondienst, is het dan verstandiger om de inkomsten op te geven bij de Belastingdienst samen op 1 aangifte of beide apart de inkomsten opgeven, dus ieder op een eigen aangifteformulier?

7 jaar geleden
1.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Je kunt gewoon samen de aangifte doen maar je doet dat nog steeds maar het is niet het optellen van de bedragen. Je geeft in het formulier de inkomsten van jou e va je vrouw op.
fisbel
7 jaar geleden
Zoals ronron1212 zegt: U vult uw inkomsten in uw formulier in. Uw echtgenoot doet op zijn zijn formulier. Dus niet de inkomen bij elkaar zetten.
Gezamenlijke aangifte wil zeggen dat na het invullen van de 2 formulieren u een verdeelscherm krijg waarin u de aftrekposten fiscaal optimaal kunt verdelen. Het indienen van de gezamenlijke aangifte volgt daarna.

Antwoorden (1)

Het kan handig en verstandig zijn samen aangifte te doen om de inkomsten en aftrekposten gemakkelijk en gunstig te kunnen verdelen.
Zo kun je bijvoorbeeld ook vrijstellingen aan elkaar overdragen.
Regel je het zo dat één partner maar € 45,- belasting hoeft te betalen, dan wordt deze aanslag op nihil gesteld.
SimonV
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Dat ligt aan de hoogte van het percentage belasting druk. Als de een een lag percentage betaald en de andere zit in het hoogste kan dat wel eens anders uitvallen.
SimonV
7 jaar geleden
???
Partner met laagste inkomen komt niet opeens in een hogere schaal.
Schijventarief wordt op individuele basis toegepast.
ronron1212
7 jaar geleden
Nee die kan in een hogere schaal zitten en dan zijn kosten aftrek daar interessanter
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat zegt SimonV toch al in zijn antwoord?
ronron1212
7 jaar geleden
@Cryofiel dit zegt hij
Regel je het zo dat één partner maar € 45,- belasting hoeft te betalen, dan wordt deze aanslag op nihil gesteld.
paulus811
7 jaar geleden
'Het kan handig en verstandig zijn' en vervolgens komt het waarom dat zo is. Maar wat ik mis is in welke gevallen het zeker niet handig en verstandig is, want die zijn er zeker. Als 1 van de twee partners te weinig loonheffing heeft betaald (en dat is zeker niet ondenkbaar) en niet is opgeroepen om aangifte te doen, is het bijzonder onvoordelig om gezamenlijk aangifte te doen. Het tekort wordt dan met de aftrekposten verrekend. Mijn advies is om de aagifte twee keer in te vullen en natuurlijk niet te verzenden. Eenmaal met en eenmaal zonder partner, mits uiteraard diegene niet verplicht aangifte moet doen. Op basis van de uitkomsten bepaal je dan wat 'handig' is.
SimonV
7 jaar geleden
@Paulus811
"te weinig loonheffing heeft betaald": Dan moet je aangifte voor de inkomstenbelasting doen, anders heet het ontduiking, denk ik: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/pensioen_en_andere_uitkeringen/u_hebt_de_aow_leeftijd_bereikt/loonheffing_over_uw_aow_pensioen_of_andere_uitkering/meer_dan_1_uitkering/wat_moet_u_doen_als_u_te_weinig_belasting_betaalt
paulus811
7 jaar geleden
Nee @SimonV, dat is niet zo. Veel werkgevers bepalen aan het begin van het jaar het bijzonder tarief en passen dat in de loop van het jaar niet meer aan. Als de tariefschijf onverwacht wordt overschreden, weet de werknemer dat vrijwel nooit tenzij hij of zij aangifte doet. Mensen die niet opgeroepen worden om aangifte, zullen vrijwel nooit controleren of ze te weinig loonheffing hebben betaald. Van ontduiken is dan geen sprake.
paulus811
7 jaar geleden
Het linkje naar de belastingdienst gaat ervan uit dat iedereen snapt hoe de loonheffing werkt en aan het einde van het jaar narekent. Ik ken er maar weinig die zo handelen.....
SimonV
7 jaar geleden
Bedankt voor je toelichting. Ik heb verder geen aanwijzingen kunnen vinden dat apart aangifte doen voordeliger kan zijn.
Voor de berekening van drempels moet je bijvoorbeeld ook als je apart aangifte doet, het drempelinkomen van je fiscale partner meetellen, etc.
ronron1212
7 jaar geleden
Gezamenlijk aangifte doen is ook handiger je moet alleen wel allebei je digi code bij de hand houden of een machtiging aanvragen.
paulus811
7 jaar geleden
gezamenlijk aangifte doen is alleen handiger als beiden opgeroepen zijn om aangifte te doen.
ronron1212
7 jaar geleden
@paulus811 waarom dan kun je dat even onderbouwen.