Hoe bereken je salaris van bruto naar netto in excel?

Graag zou ik in mijn excel sheet een berekening maken van mijn bruto naar netto salaris.

Wat ik weet is het volgende:

Inkomensafh. arbeidskorting: 33,13
Heffingskortingen: 38,48

Zijn dit percentages die ik van mijn bruto salaris moet halen, en zo ja, in welke volgorde?

Het gaat om een wekelijkse berekening. Indien meer informatie gewenst is dan hoor ik dit graag.

Bij voorbaat dank!

Toegevoegd na 9 uur:
Ik zal wat enkele afbeeldingen toevoegen.
1. mijn salarisspecificatie
2. tabel ingevuld op 'http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html'
3. resultaat van het tabel (welke overigens elke keer klopt)

Hopelijk kan iemand met deze gegevens mij verder helpen

Toegevoegd na 9 uur:
Ik zal wat enkele afbeeldingen toevoegen.
1. mijn salarisspecificatie
2. tabel ingevuld op 'http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html'
3. resultaat van het tabel (welke overigens elke keer klopt)

Hopelijk kan iemand met deze gegevens mij verder helpen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.5K

Antwoorden (1)

Dat is vrijwel onmogelijk. Om dat goed te kunnen doen, moet je de beschikking hebben over de tabellen voor de loonheffing, zodat bij elke mogelijke grondslag de juiste inhouding loonheffing kan worden berekend. Verder moet je (maar die kennis is op te doen) van elke looncomponent weten of het een bruto- of nettocomponent is. En soms zijn er nog bedrijfstakafhankelijke regelingen waarvan je het percentage voor een inhouding moet weten, de grondslag waarover het percentage moet worden berekend, enz.
Tip: op internet zijn bruto-nettocalculators te vinden die goed werken, alhoewel de uotkomst niet tot op de euro nauwkeurig is.

Toegevoegd na 12 uur:
Mooie plaatjes heb je toegevoegd:-)

Nee, het zal niet helpen bij het maken van een geautomatiseerd bruto-nettosysteem.

Je noemde de bedragen van de inkomensafhankelijke arbeidskorting en heffingskortingen. Maar daar kun je zelf niets mee doen. Met die twee bedragen heeft de software van het salarispakket rekening gehouden om het bedrag van de ingehouden loonheffing te berekenen.

De volgorde van bruto naar netto is:
Salaris (en alle andere vergoedingen die op dezelfde manier meetellen als salaris)
-/- evt. pensioenpremie
-/- evt. premie aanvullingsverzekering WIA
Bedrag waarover de loonheffing berekend wordt
-/- Loonheffing (berekend volgens ingewikkelde rekenregels in de software van het salarispakket of overgenomen uit het 'loonheffingstabellenboek')
-/- evt. bijdrage voor de personeelsvereniging en andere netto-inhoudingen
+ evt. (niet-bovenmatige) reiskostenvergoeding en andere nettovergoedingen
NETTOLOON

Een overzicht van de loonheffingtabellen staat hier: http://www.salaris-informatie.nl/index.php/loonheffingen/loonbelastingtabellen/loonbelastingtabellen-2013

Voor 'loon uit tegenwoordige dienstbetrekking' heb je een van de zog. witte tabellen nodig.
Computoon