Wat is loonheffingskorting precies?

Ik heb een vast baantje en nu ook een vakantie baantje maar nu krijg ik bij dat vakantiebaantje maar de helft ofzo en derest later etrug door loonheffingskorting kan iemand mij goed uitleggen wat het inhoud. btw ik ben 15 vandaar dat ik het niet snap.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Als je na 1 juli gaat werken en je laat de AHK bij twee banen tegelijkertijd toepassen dan kom je op jaarbasis precies goed uit, want loonheffingskorting is een bedrag per jaar dat in de periodieke looninhoudingtabellen is verwerkt.
Wat niet is toegepast haal je niet meer binnen het jaar in.
Bedenk dat als je totaal per jaar met alle baantjes minder dan BRUTO € 6.400 verdient dat je dan (uiteindelijk) geen belasting hoeft te betalen.
In jouw geval wordt er voor jou gedacht en dat is niet goed.
Bel met je loongegevens bij de hand gratis naar de Belastingtelefoon 0800-0543, laat het je uitleggen en vraag daarover een brochure. Zonder je gegevens is het lastig om concreet te worden.
Probeer dat bij het vaste baantje de scholieren/studentenregeling wordt toegepast. Kun je ook bij 0800-543 vragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het verhaal over de helft ontvangen en later terugontvangen, klopt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Uitleg loonheffingskorting
De loonheffingskorting bestaat onder andere uit de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Dit zijn algemene kortingen die voor alle werknemers gelden.
Dus werkenden krijgen een extra korting; dus ze houden meer geld over!! Financiele prikkel om te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Loonheffingskorting is een verzamelnaam voor een aantal kortingen op de loonheffing - je betaalt een percentage belasting van je loon als loonheffing.
Vrijwel iedereen komt in aanmerking voor een of meer van de kortingen op de loonheffing, zoals de 'algemene heffingskorting', waardoor er dus minder belasting van je loon af gaat.
Maar: loonheffingskorting kan bij één inkomen worden toegepast. Als je meerdere banen hebt, kun je toch maar één keer loonheffingskorting krijgen. Dus die moet je laten toepassen bij de baan waarmee je het meest verdient, en bij de baan met het laagste loon moet je opgeven dat er géén rekening moet worden gehouden met de heffingskorting - anders moet je die later alsnog betalen.

Het kan zijn dat de baas bij je vakantiebaan bedoeld heeft dat z/hij geen rekening houdt met loonheffingskorting, dan zou je dat bedrag inderdaad later kunnen terugkrijgen als je aangifte doet (T-biljet) of via een verzoek om teruggave van teveel betaalde belastingen - maar dat geldt niet voor jou, omdat je in je vaste baan waarschijnlijk al gebruik maakt van deze regeling.

Als je een loonbelastingverklaring hebt ingevuld, heb je daarop aan moeten geven of er wel of niet rekening gehouden moet worden met die loonheffingskorting.
Op je loonoverzicht moet dan ook iets vermeld staan over loonheffingskorting (en anders kun je het bij je baas navragen).

Kom je er niet uit met je loonstrookjes en heb je nog vragen, dan kun je ook de Belastingtelefoon bellen: 0800 - 0543.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Klopt niet helemaal.
Loonheffingskorting is inderdaad een verzamelnaam en mag je bij elke baan toepassen op de loonheffing die o.g.v. je loon of uitkering bij je zou worden ingehouden. Het is dus een korting op of een vermindering van de belasting..
Wat niet verstandig is (maar wel mag) is de algemene heffingskorting laten toepassen op meer dan een baan of uitkering. Je moet wel weten hoe het werkt en wat je doet.
T-biljetten bestaan niet meer.
heel simpel gezegd zonder al die moeilijke belasting woorden.
Als je een weekendbaantje /vakantiewerk doet, mag je bij 1 baas een papier invullen dat hij rekening mag houden met loonheffingskorting zodat je daar je volledige loon krijgt wat je verdient.
Heb je nog een 2e baantje dan mag je dat daar niet meer toepassen, dit houdt in dat je 2e baas geld moet afstaan aan de belasting van jou loon.
In begin 2012 ( zodra je je jaaropgave hebt) kun je bij de belasting een formulier invullen (P biljet) en daar kun je invullen hoeveel belasting je baas heeft ingehouden, dat bedrag krijg je dan weer terug van de belasting.
Het wordt wat anders als je meer als (geloof ik ) € 5000,- hebt verdient dan moet je idd wel wat belasting betalen en krijg je niet het hele bedrag terug maar daar moet je als 15 jarige wel heel veel werk voor doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou niks uit moeten maken als je het gewoon goed regelt!

de eerste ca. 1000,- euro die je bij een baas verdiend wordt geen belasting over geheven. Dit noemen ze de belastingvrije voet/ loonheffingskorting.
over de rest moet je afhankelijk in welke schaal je zit inkomsten belasting betalen. voor de meeste 42% (loonheffingkorting kan maar bij 1 baas ingehouden worden, waar je het meeste verdiend)

je moet alleen bij je 2e baas goed kijken hij hetzelfde belastingtairief handhaafd dan je 1e baas. Doe je dit niet, dan kun je te weinig belasting betalen waardoor je aan het eind van het jaar een aanslag kunt krijgen hierover.
Dat het lijkt dat je bij je 2e baas meer belasting betaald over het loon, koimt omdat daar geen rekening meer wordt gehouden met die loonheffing.
Het komt dus dan gewoon op hetzelfde neer als je het optelt.

Wel moet je even in de gaten houden ofdat je met die 2 banen niet in een hogere schijf terecht komt. (bijvoorbeeld 52%)

als het goed is heb ik het zo redelijk uitgelegd.