Belasting: Extra inkomsten opgeven als inkomsten uit overig werk of via onderneming?

Ik doe naast een 36-urige baan 8 uur per week consulting voor een Amerikaans bedrijf. Ik heb me ooit ingeschreven bij de kvk maar doe daar eigenlijk verderniets mee. Kan ik nu bij de belastingaangifte mijn extra inkomsten beter opgeven als inkomsten uit overig werk of via mijn onderneming? En als ik de inkomsten opgeef als inkomsten uit overig werk, kan ik dan bijvoobeeld een laptop aftrekken van de belasting?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

U bent voor de Belastingdienst geen ondernemer met de bijbehorende faciliteiten zoals zelfstandigenaftrek. U voldoet bijvoorbeeld niet aan het urencriterium: minimaal 1225 uren per jaar aan de onderneming besteed.

Uw consulting inkomsten moet u opgeven bij: Overige inkomsten. De kosten voor een computer / laptop zijn voor een particulier niet meer aftrekbaar. Bijvoorbeeld een 'gewone' computer die (mede)gebruikt wordt voor studiekosten. Als u de computer hebt aangeschaft voor uw consulting activiteiten mag u deze zakelijke kosten aftrekken. Aftrekbaar zijn de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw consulting activiteiten.

Afschrijving en onderhoudskosten computer(s), laptop(s), scanner(s), printer(s) et cetera is dus mogelijk als ze voor uw werkzaamheden als consultant worden gebruikt.
Als de aangeschafte computer zowel een zakelijk als een persoonlijk karakter heeft zijn de kosten gemengd en is alleen het zakelijke deel aftrekbaar.

Informatie Belastingdienst;
Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.

U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is.
fisbel