Waarom kun je aan de info van de belastingtelefoon alleen rechten ontlenen als je schade hebt?

Op de site van de Belastingdienst staat:
'Wanneer de Belastingdienst een onjuiste inlichting verstrekt, kunt u daar geen beroep op doen. Hieronder vallen ook de inlichtingen die door de BelastingTelefoon worden gegeven. U kunt alleen een beroep doen op het vertrouwensbeginsel als u door deze onjuiste inlichtingen iets hebt gedaan of achterwege gelaten én u naast de te betalen belasting ook nog andere schade hebt geleden. "

Is het niet vreemd dat het onderscheid tussen het je wel en niet kunnen beroepen op het vertrouwensbeginsel afhankelijk is van eventueel geleden schade?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/meningsverschil/spelregels/vertrouwensbeginsel

Weet jij het antwoord?

/2500

Het verschil is dat de te betalen belasting direct volgt uit de wet. Een medewerker van de belastingdienst (die geen inspecteur is) is niet bevoegd de wet terzijde te stellen, dus ook als hij je per abuis een verkeerd bedrag noemt kun je daar geen rechten aan ontlenen. Als je op grond van een (verkeerde) mededeling bijvoorbeeld een bepaalde belegging of investering hebt gedaan, die achteraf (niet alleen fiscaal) nadeling blijkt te zijn, kun je je beroepen op het vertrouwensbeginsel. Dat is imers niet contra legem (in strijd met de wet). Dus voor wat betreft die extra kosten of het gemiste inkomen, niet voor de belasting an sich. Al ca. 30 jaar geleden heeft de HR dit verschil gemaakt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100