Hoe moet ik met de belastingdienst afstemmen dat ik inkomsten heb uit online gamen?

Hallo, ik heb enkele vrienden die een online mobiele game spelen en zo nu en dan hun account verkopen via paypal. Echter omdat ze zelf geen paypal hebben(helaas verboden in het land waar ze wonen) wordt het geld gestort op mijn paypal rekening. 10% van het bedrag krijg ik en de rest stuur ik via bank>western union(met vermindering van de verzendkosten) naar ze. Dit hebben we nog maar 2 keer gedaan dus het is niet zo dat we er al een tijd mee bezig zijn.

Maar ik wil hierdoor geen problemen krijgen met de belastingdienst en zoek al een tijdje naar een oplossing. Ik ben bereid belasting te betalen van het bedrag wat ik zelf krijg(dat is niet meer dan 150 euro geweest tot nu toe) en eventueel van het totale bedrag(en daarna pas verzenden naar m'n vrienden) maar ik heb geen idee hoe ik dit het beste kan regelen.

Eerste optie is natuurlijk stoppen met verkopen en zeggen dat ze het zelf uit moeten zoeken maar als er een andere oplossing is hoor ik het graag. 100/150 euro extra inkomen per maand zou natuurlijk niet slecht zijn.

Groetjes,
Art

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.3K
ronron1212
5 jaar geleden
Bij je aangifte volgend jaar je inkomsten opgeven onder overige inkomsten
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Pas op !!!! Wordt geen geldezel !
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geldezel
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ronron1212 Bedankt!
@Ozewiezewozewie... Bedankt voor je waarschuwing. Ik ken ze persoonlijk en heb ook een tijdje met ze meegespeeld maar uiteindelijk gestopt wegens tijdgebrek.
Ritsuka
5 jaar geleden
Laat ze zelf Paypal aanmaken, is zo gedaan.
Let ook op dat het verkopen van je account in veel gevallen niet legaal is, en dat je een ban kan krijgen van het spel.

Antwoorden (2)

Positief dat je dit gewoon netjes wilt opgeven.
Voer deze inkomsten bij je belastingaangifte in bij "Inkomsten uit overig werk", na aftrek van de uitgaven.
Om helemaal safe te zijn zou je de Belastingdienst schriftelijk om toestemming kunnen vragen. Keuren ze in deze situatie de uitgaven aan anonieme begunstigden van Western Union niet goed, dan lijkt me het einde verhaal.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel voor de snelle reactie! Ik vroeg me alleen af hoe ik de BD kan overtuigen dat ik alleen maar 10% van het bedrag zelf ontvang en de rest verzend. Is de overschrijving naar/via western union wel genoeg voor ze?
SimonV
5 jaar geleden
Hou een goede boekhouding bij, met betaal- en verzendbewijzen van Western Union.
Veel meer kun je niet doen. Je verhaal achter deze inkomsten klinkt plausibel.
In je voordeel werkt het volgende:
- BD heeft geen inzage in je Paypal-inkomsten. Dat je deze wel eerlijk opgeeft, wekt vertrouwen.
- De kans op controleren van de juistheid van je inkomsten is klein. De kans dat je thuis wordt gecontroleerd ligt voor een particulier op minder dan eens in de 100 jaar. https://www.rtlnieuws.nl/economie/fiscus-controleert-eens-100-jaar
Let naast het antwoord van SimonV ook even op box 3. Het geld op jouw paypal rekening moet je als vermogen opgeven, als je totale vermogen na aftrek van schulden boven de grens uitkomt (in 2018 € 30.000) betaal je daar belasting over. Het is dus handig te zorgen dat er op 31 december geen geld meer op de account staat dat nog doorgestort moet worden.

Vriendelijke groet,
Daniël Klaassen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Valt mee, als je niet meer dan een ton hebt, betaal je een tientje VRH over de € 1350,- van december 2018 die je nog niet overgeboekt hebt. In 2020 geef je dit pas op bij aangifte 2019.
https://financieel.infonu.nl/belasting/181500-belasting-spaargeld-2018.html