Geef ik mijn studiekosten op bij de belasting als er een mogelijkheid bestaat dat mijn werkgever ze misschien gaat vergoeden?

Ik heb mijn studiekosten zelf betaald. Er bestaat echter een kans dat mijn werkgever het bedrag van me over gaat nemen. Wat nu.. wel of niet opgeven bij de belasting.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als je geen recht hebt op vergoeding, dan kun je de in 2010 gedane uitgaven aan kosten (minus € 500 niet aftrekbaar) onder studiekosten aftrekken.
Als in de loop van 2011 duidelijk wordt dat de baas - onverplicht -de kosten vergoedt dan is dat een nieuw feit. De in 2010 afgetrokken bedragen die je later vergoed blijkt te krijgen vermeld je in de aangifte van het jaar waarin je ze vergoed krijgt bij vraag P15 (Negatieve persoonsgebonden aftrek).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De belastingaanslag gaat over vorig jaar en toen heb je ze zelf betaald. Je kan ze dus opgeven bij uitgaven 2010.
Betaalt je baas ze terug, dan geldt het weer voor inkomsten 2011, wanneer je je aanslag volgend jaar weer invult en komt het er weer bij. Je hebt echter nog niets gekregen van je baas, dus zou ik ze gewoon opvoeren.
13 jaar geleden
Als je werkgever het niet eerder over zal gaan nemen dan het moment van goedkeuring van je aangifte, dan raad ik aan ze wel in te boeken.
Wel moet er rekening worden gehouden met het feit dat er geen twee keer belasting over dezelfde casus mag worden terug gevraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou gewoon aangifte doen zonder aftrek van je studie. Als jouw baas uiteindelijk besluit deze NIET te vergoeden dien je gewoon 'n bezwaar in tegen de aanslag en geef je de kosten alsnog op. Mocht je 'te laat' zijn (dus niet binnen de 6weken bezwaartermijn na de defenitieve aanslag) dan kan je alsnog 'n verzoek indienen de aanslag te verlagen (dus de studiekosten opgeven). De belastingdienst zal dan ambtshalve jouw aanslag verlagen. Je hebt hier wel even de tijd voor dus mocht jouw baas 't pas in 2012 besluiten kan dat alsnog.