Is het mogelijk om je IB-groep schuld te verrekenen met je vermogen zodat je geen vermogensrendementsheffing hoeft te betalen?

Als student heb ik een redelijk vermogen opgebouwd en ik ben nu bezig om bij de IB-groep te gaan lenen. Ik probeer meer rendement op dit vermogen te krijgen, maar moet waarschijnlijk wel vermogensrendementsheffing betalen dan. Is het mogelijk om de IB-groep schuld te verrekenen met mijn vermogen zodat ik daarover geen rendementsheffing over hoef te betalen?

Anders is het voor mij goedkoper om mijn studieschuld af te lossen (1,2 procent minder rendement kan namelijk niet uit).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houd ook rekening met betaalde/te betalen en ontvangen/teontvangen rente bij je afweging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag is : Is het mogelijk om de IB-groep schuld te verrekenen met mijn vermogen zodat ik daarover geen rendementsheffing over hoef te betalen?
Deze vraag is onduidelijk en klopt m.i. niet tenzij met vermogen bezittingen bedoeld wordt.

Het beste antwoord

Ja. Vermogen wordt berekent over vermogen - schulden.

Toegevoegd na 27 minuten:
Pfff.. Waarom hier nu 2 minnetjes gegeven worden terwijl mijn antwoord juist is. hierbij de sectie van de belastingdienst site:

Had u in 2009 bezittingen, zoals spaargeld, aandelen of een tweede woning? Dan moet u inkomstenbelasting betalen over een vast rendement van het gemiddelde van de waarde van deze bezittingen min uw schulden op de peildatums. Van de schulden mag u alleen het deel aftrekken dat uitkomt boven de drempel van € 2.900. Had u heel 2009 een fiscale partner? Dan zijn er aanvullende regels.
Wat geeft u aan in box 3?

U moet onder meer de volgende schulden aangeven in box 3:

* schulden voor consumptiedoeleinden, zoals een auto of een vakantie
* schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die horen bij een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen
* schulden voor de financiering van de tweede woning of andere onroerende zaken
* (hypotheek) schulden die u niet in box 1 in aftrek kunt brengen, omdat de schuld niet tot de eigenwoningschuld hoort
* schulden volgens de Wet studiefinanciering

De schulden geeft u aan naar de waarde in het economische verkeer. Vermeld alleen de schulden die niet in box 1 of box 2 vallen. Vermeld de schulden op de peildatums 1 januari 2009 en 31 december 2009.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De aflossing zelf is niet aftrekbaar. In box 3 mag je de IB schuld vermelden waardoor je vermogen/spaarsaldo geringer wordt. Hierbij wordt de schuld per 1 januari en per 31 december gegeven.

Toegevoegd na 23 minuten:
Je kunt dus alle schuldbedragen in box 3 verrekenen met je vermogen.

• Lening inclusief rente
• Prestatiebeurs hoger onderwijs
• Kortlopende schuld
• Voorlopige OV-lening

Toegevoegd na 29 minuten:
Overigens geloof ik niet dat het rendabel is. Bij mij is de rente op de lening toch behoorlijk hoog. Maar dat was je vraag niet ;o)