Mag de belastingdienst de woz-waarde van een stuk grond herwaarderen als deze al eens hergewaardeerd is?

Stel je hebt een stuk grond met een woz-waarde van 10.000 euro. De belastingdienst zegt echter dat dit stuk grond veel meer waard is om hier meer belasting over te heffen. De belastingdienst waardeerd het stuk grond vervolgens op 15.000 euro. Hier wordt alle nog verschuldigde belasting over betaald. 5 jaar later besluit de belastingdienst dat het stuk grond nog meer waard is omdat er een huurcontract voor dat stuk grond afgesloten is voor dat stuk grond waardoor de grond in principe meer waard is dan 15.000 euro. Mag de belastingdienst dan NOG een keer de woz-waarde aanpassen ook al is er VOOR dit huurcontract een compromis gesloten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K
ronron1212
10 jaar geleden
Bedoe; je niet de gemeentelijke belasting?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een tijd geweest dat de Woz waarde voor de duur van 5 jaar gold. Dat is niet meer zo. De gemeenten stellen elk jaar de WOZwaarde opnieuw vast. Uw verhaal over de belastingdienst klopt mijns inziens niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je hebt gelijk gerardkl

Antwoorden (2)

Het is niet de Belastingdienst die de WOZ-waarde vaststelt, maar de gemeente.
Deze wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld.
De gemeente houdt hierbij géén rekening met huur of erfpacht, dus ik vraag me af hoe je aan die informatie komt? (zie bron 1)
Bovendien zou ik alleen maar blij zijn met een verhoogde waardering door de gemeente in een tijd waarin de prijzen van onroerend goed jarenlang zijn gedaald.
Mocht je desondanks een probleem hebben met de WOZ beschikking, dan je nog tot zes weken na de datum van de beschikking bezwaar aantekenen.
En zelfs tegen de beslissing op het bezwaar kan je nog in beroep gaan. (zie bron 2)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan helaas de bron niet meer vinden maar het stond een tijd geleden in de FD.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmm... kan natuurlijk best het geval zijn, maar na een kort Google-rondje heb ik daar helemaal niets over gevonden...
Er zijn twee belastingdiensten. De gemeentelijke belastingdienst en de landelijke belastingdienst.

Nu wordt de WOZ waarde bepaald door de gemeentelijke belastingdienst van de gemeente waar het stuk land in ligt.
Nu mag de gemeentelijke belastingambtenaar of iemand namens hem elk jaar de grond herwaarderen.

Indien de gemeentelijke belastingambtenaar of iemand namens hem deze waarde verkeerd heeft in geschat, dan kun je tegen deze besluit daar bezwaar tegen aantekenen.

Wel dien je de belasting te betalen, maar mocht het zijn de WOZ verkeerd is ingeschat, dan dien je een verzoek in bij de gemeentelijke en de landelijke belastingdienst voor aanpassen van de aangifte op basis van een nieuw feit.

Je moet wel op tijd bezwaar aantekenen.

De hoogte van het huurcontract en de waarde daarin maakt in principe nix uit, maar soms wordt dit wel gebruikte om de waarde in het economische verkeer te bepalen.

Als de gemeente bij zijn eigen taxatie rapport blijft, dan mag de eigenaar zelf een taxatie rapport aanvragen en als uit dit rapport blijkt dat de waarde fors anders ligt, dan betaald de gemeente kosten van het taxatie rapport.

De praktijk leert, dat pas als er bezwaar wordt gemaakt er dan pas een taxatierapport gemaakt of dat dan pas een expert er persoonlijk naar kijkt. Daarvoor worden de schattingen gemaakt door de computer.

Toegevoegd na 4 minuten:
Herwaardering om de 5 jaar is zeer redelijk. Alleen een verhoging van 50% is zeer fors.
Een waardestijging van 10% per jaar is niet realistisch met het huidige economische klimaat.
Wel of geen huurcontract mag nix uit maken voor de waarde van de grond.