Moeten mijn ouders kostgeld opgeven aan de belastingdienst?

Ik ben 20 jaar, woon nog thuis en betaal mijn ouders elke maand 300 euro onkostenvergoeding. Moeten zij dit opgeven als inkomstenbron en er inkomstenbelasting over betalen?

Want dan betaal ik voortaal wel 'in natura'.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30.5K

Het beste antwoord

Nee, kostgeld hoef je niet op te geven als inkomsten. Het is een onkostenvergoeding en geen loon voor een dienst of product. Je betaalt ook geen huur.

Toegevoegd na 5 minuten:
In een eerdere vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/gaat-wonen-betaalt-kostgeld-200.61716 werd in het beste antwoord aangegeven dat je wel belasting moet betalen, maar in dat antwoord gaat het niet om kostgeld, maar om onderhuur/ verhuur van kamers aan iemand anders.

Als er geen winst op wordt gemaakt zal de belasting dit niet zo snel als huur zien. Volgens het Nibud is de drempel iets van 300 euro.

Toegevoegd na 8 minuten:
De inkomsten uit kamerverhuur voor particulieren (hospitakamers) zijn tot een bepaald bedrag vrij van inkomstenbelasting (IB). De Belastingdienst stelt dit bedrag jaarlijks vast. In 2011 is de vrijstelling voor kamerverhuur € 4.333. Voor 2010 bedraagt de vrijstelling € 4.262.

Maar er is dus wel een verschil tussen kamerhuur en kostgeld aan de eigen ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pluma!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verhaal ziet er anders uit als de ouders woontoeslag ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan de hoogte van het kostgeld. Kostgeld is bijvoorbeeld vaak bedoelt voor het eten, wassen, energie e.d en moet natuurlijk niet verkapte huur zijn. Bij twijfel kan je dit in specifieke gevallen het beste even nagaan bij de belastingdienst.
fisbel
12 jaar geleden
TS heeft het over een onkostenvergoeding, hij heeft het niet over huur. Met de link hierboven van het NIBUD is te zien dat een onkostenvergoeding van € 300 alleszins redelijk is: minimaal € 160 voeding (€ 5 per dag!), huur minimaal € 75(deel / eigen woning deel hypotheeklasten) Kosten bewassing enzovoort minimaal € 65 Maw: € 300 is een prima vergoeding. Goed te betalen voor TS en een redelijke vergoeding voor de ouders.
De Belastingdienst hoeft zeker niet geraadpleegd te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boodschappen betaal ik ook zelf dus dat zit er niet bij, en m'n ouders hebben een koophuis dus geen huurtoeslag. Maar alsnog blijft er van die 300 niks over, dus ik heb m'n antwoord wel! Dank je