Betaal je het forfeit over zonnepanelen elk jaar?

Er zijn vele bronnen die vertellen dat je als je zonnepanelen plaatst je btw kan terug vragen (kleine ondernemingsregeling e.d.). Echter betaal je ook een eigen forfeit omdat je ook energie aan het net terug levert. En ipv een aangifte, zijn er staffels (tot een opbrengst van 10.000 kWh) waar je kan zien wat je moet betalen.
Dat is allemaal duidelijk en het is zoals het is.
Echter vraag ik me af of je dit forfeit elk jaar moet betalen? Of is het alleen de eerste 3 jaar (zolang je als kleine ondernemer geregstreerd staat? Of alleen het eerste jaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit forfait betaal je eenmalig en wordt verrekend met de btw teruggave. Het is bedoeld voor particulieren die ineens kleine ondernemer worden om deze niet met alle fiscale rompslomp te belasten. Vandaar die eenmalige forfaitaire afkoop. Meestal regelt de installateur die hele afhandeling namens jou met de fiscus.

Ik heb in 2020 zonnenpanelen geplaatst en heb helemaal niets betaald. Er word een btw nr voor je aangevraagd. Daarmee mag je de btw terugvragen bij de belastingdienst die je heb betaald bij de aanschaf van je panelen. Het jaar waarin je panelen vraagt krijg je elk kwartaal een btw melding. Die zet je op €0. Dat is het. Geen idee wie forfait betalen maar ik niet. Nooit van gehoord ook. Bij de energie maatschappij doen moet je je panelen aangeven en met een slimme meter lezen ze dan de teruglevering uit. Wat je levert halen ze af van wat je afneemt. Dat is de salderingsregeling die ze aan het afbouwen zijn Als het salderen stopt neem je bijv 1000kwh stroom af met normaal tarief en 800kwh dal. Je lever terug 900 normaal en 300 dal. Dan word het zo berekent. 1000kwh x 0,24€=€240,- 800kwh x 0,15= €120 Totaal betalen €360 . Terug leveren 900x €0,10= €90 300x €0.05= € 15 Totale rekening word dan 360-90-15= €255 Nergens word er een forfait berekent ook niet bij de belastingdienst. Behalve de eigen woning forfait dan. De vraag is dus ook hoe rendabel nieuwe panelen nog gaan zijn. Je moet dit goed berekenen. Hou in je achterhoofd dat de opwekking ook het maximale is in de meest gunstigste omstandigheden en het vaak minder opwekt dan dat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100