Betaal je het forfeit over zonnepanelen elk jaar?

Er zijn vele bronnen die vertellen dat je als je zonnepanelen plaatst je btw kan terug vragen (kleine ondernemingsregeling e.d.). Echter betaal je ook een eigen forfeit omdat je ook energie aan het net terug levert. En ipv een aangifte, zijn er staffels (tot een opbrengst van 10.000 kWh) waar je kan zien wat je moet betalen.
Dat is allemaal duidelijk en het is zoals het is.
Echter vraag ik me af of je dit forfeit elk jaar moet betalen? Of is het alleen de eerste 3 jaar (zolang je als kleine ondernemer geregstreerd staat? Of alleen het eerste jaar?

een jaar geleden
1.9K
tinus1969
een jaar geleden
Je kunt langer dan 3 jaar als kleine ondernemer geregistreerd staan.
Utrecht
een jaar geleden
Het is eenmalig.
Het forfait heeft betrekking op de BTW teruggave van de aanschaf.
Dus betaalde BTW - forfait = belastingteruggave.
Dit krijg je maar 1x na de aanschaf en installatie.
Inekez1
een jaar geleden
Ondanks het foutieve antwoord van ronron geeft hij wel een handige link. Even doorklikken op de site van coolblue voor nog meer informatie over de btw en forfait" https://www.coolblue.nl/zonnepanelen/advies/forfait-op-zonnepanelen
https://www.coolblue.nl/zonnepanelen/advies/terugvragen-van-btw-op-zonnepanelen
ronron1212
een jaar geleden
@Inekez1 foutief antwoord hoe weet je dat geef eens het goede antwoord dan.
Thecis
een jaar geleden
@ronron1212
Waarschijnlijk omdat er (inmiddels) meerdere bronnen zijn die ondersteunen dat je niet elk kwartaal (of elk jaar) de BTW aangifte hoeft te doen (van de KOR). Ook de bron van Coolblue (waar ik er van overtuigd ben dat er een stel juristen ook achter zitten) geeft een ander antwoord dat hetgeen jij gaf.
De bron van de belastingdienst zelf geeft niet uitsluitsel hierover en het antwoord wat gegeven was, was in feite de wedervraag waarom iemand al die administratie wil doen en dat je je niet hoeft op te geven als ondernemer. Inmiddels heb ik de vraag ook gesteld aan een juristen kantoor dus we wachten even komende week af om uitsluitsel te krijgen over het antwoord. Het is jammer dat jou antwoord er niet meer staat. Mocht je gelijk hebben, had ik dat daar aan kunnen geven.
Thecis
een jaar geleden
Bevestigd door het juristenbureau wat namens de installateur de afhandeling van de btw teruggave doet. Het forfait is een eenmalig iets. De opgave van de btw moet het eerste jaar elk kwartaal gedaan worden. Dit wordt ook door dat bureau opgepakt. Je wordt ook weer direct afgemeld waardoor je alleen dit jaar btw opgave moet doen (wordt gedaan) en het forfait wordt éénmalig ingehouden. Dit wordt verrekend met de btw teruggave.
Ron8866
een jaar geleden
Je moet elke kwartaal Btw-aangifte doen. Dat betekent dat je Btw moet opgeven die je van de energiemaatschappij hebt ontvangen. Je kunt er ook voor kiezen het forfait toe te passen in plaats van het werkelijk ontvangen Btw-bedrag. Dat forfait is elk jaar opnieuw verschuldigd.
Je kan er ook voor kiezen mee te dien aan de kleine ondernemersregeling (KOR) Dan hoef je je nog alleen aangifte te doen over de kwartalen voordat de KOR ingaat. Hetzij van het werkelijk ontvangen Btw-bedrag hetzij het forfait. Als je meedoet aan de KOR hoef je het forfait maar 1x op te geven aangezien het forfait voor het hele jaar geldt.

Het beste antwoord

Dit forfait betaal je eenmalig en wordt verrekend met de btw teruggave. Het is bedoeld voor particulieren die ineens kleine ondernemer worden om deze niet met alle fiscale rompslomp te belasten. Vandaar die eenmalige forfaitaire afkoop. Meestal regelt de installateur die hele afhandeling namens jou met de fiscus.
paulus811
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Bevestigd door het juristenbureau wat namens de installateur de afhandeling van de btw teruggave doet. Het forfait is een eenmalig iets.

Andere antwoorden (1)

Ik heb in 2020 zonnenpanelen geplaatst en heb helemaal niets betaald.

Er word een btw nr voor je aangevraagd. Daarmee mag je de btw terugvragen bij de belastingdienst die je heb betaald bij de aanschaf van je panelen.
Het jaar waarin je panelen vraagt krijg je elk kwartaal een btw melding. Die zet je op €0. Dat is het. Geen idee wie forfait betalen maar ik niet. Nooit van gehoord ook.

Bij de energie maatschappij doen moet je je panelen aangeven en met een slimme meter lezen ze dan de teruglevering uit. Wat je levert halen ze af van wat je afneemt. Dat is de salderingsregeling die ze aan het afbouwen zijn

Als het salderen stopt neem je bijv 1000kwh stroom af met normaal tarief en 800kwh dal. Je lever terug 900 normaal en 300 dal.
Dan word het zo berekent.
1000kwh x 0,24€=€240,-
800kwh x 0,15= €120
Totaal betalen €360
. Terug leveren 900x €0,10= €90
300x €0.05= € 15

Totale rekening word dan 360-90-15= €255

Nergens word er een forfait berekent ook niet bij de belastingdienst. Behalve de eigen woning forfait dan.
De vraag is dus ook hoe rendabel nieuwe panelen nog gaan zijn. Je moet dit goed berekenen. Hou in je achterhoofd dat de opwekking ook het maximale is in de meest gunstigste omstandigheden en het vaak minder opwekt dan dat.
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Als je btw teruggave wilt, betaal je een forfait. Dat wordt berekend met de btw teruggave. Bij mij wordt dat ook allemaal geregeld, hoef ik verder niets aan te doen.
Dus dat forfait is er wel degelijk, maar je merkt er misschien niets van. Verder zullen zonnepanelen zeker rendabel zijn, al was het maar omdat je er een energie rekening mee bespaart. De berekening die je maakt klopt niet. Als je maatschappij het zo berekend, moetbje daar zeker tegen acteren.
Solderen betekent dat hetgeen je terug levert 1 op 1 wordt verrekend met wat je afneemt. Pas als je extra terug levert, geldt het lagere tarief.
In jouw voorbeeld betaal je 1000 - 900 = 100 kWh a 24 cent = 24 euro piekuren
800 - 500 = 300 a 15 cent = 45 euro daluren.
Netkosten e.d. komen er dan nog wel bij.
Veel energiebedrijven proberen inderdaad andere manieren van solderen te pakken (zoals per maand of inderdaad met terugleverbedragen, maar het is wettelijk bepaald dat het jaarlijks berekend moet worden. Zie ook Ver Eigen Huis).
Katootje
een jaar geleden
Salderen is nu nug maar strax niet meer. Als de saldering stopt dan geld een soort berekening als ik beschrijf. De saldering stopt in 2030 en de vraag is dus als je tussen nu en 2030 panelen neemt of ze nog rendabel zijn. Je zegt zeker maar ik ben daar niet zo zeker van. Een goede berekening is daar voor nodig. Hoe dichter je bij 2030 komt hoe groter de vraag word.
Thecis
een jaar geleden
Klopt, dat wordt de betaling over ca 8 jaar. Als het afschaffen niet alsnog nogmaals uitgesteld wordt.
En ik heb weinig keus in de beslissing. Er liggen nu al een behoorlijk aantal panelen. En ik denk dat deze zeker profijt gaan hebben (overdag brengt het zeker op en over een heel aantal jaar zullen de accu's (net zoals in Duitsland) zeker beter betaalbaar worden).
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
De overheid verandert ook hierbij regelmatig de (spel)regels.
De kwartaalmelding voor de btw is er volgens mij al af.
Om de btw terug te kunnen vragen, moet je nog wel als (kleine) ondernemer worden aangemeld. Er zijn plannen om dat ook te gaan veranderen. Op basis van de staffel wordt een forfaitair bedrag bepaald. Dat wordt in mindering gebracht op de betaalde/terug te vorderen btw. Dat is eenmalig.
Laat het regelen door of via de installeur. Geen omkijken naar. De saldering wordt, volgens de huidige (aangepaste) plannen vanaf 2025 afgebouwd. Dat is echter al een aantal keren gewijzigd.