Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoi, ik heb een vraag over loonheffingskorting. Kan iemand mij vertellen hoeveel als ik terug moet betalen?

Ik heb 2 banen. Beide baantjes verdien ik ongeveer 15.000 bruto per jaar. Komt neer op 30.000 bruto per jaar. Ik heb op beide banen loonheffingskorting toegepast. Ik weet dat dit niet de bedoeling is, maar er is iets fout gegaan. Kan iemand mij een indicatie geven hoeveel als ik ongeveer terug moet betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@LGA, is het dan niet zo dat je over de ene baan meer betaalt dan over de andere? (Zelf geen ervaring mee, maar dat heb ik altijd gedacht.)
ronron1212
10 jaar geleden
LGA hij heeft het alleen over de loonheffingskorting
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik het zo allemaal bereken kom ik uit op 300,- per maand wat ik te weinig heb betaald aan loonbelasting, x 12 maakt 3600,-.. Alleen hier http://loonheffingskorting.com/loonheffingskorting-berekenen/ staat dat loonheffingskorting een vast bedrag is. Ik snap er geen hol meer van...... Please kan iemand mij een goede uitleg geven??

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als je geen grote aftrekposten voor de inkomstenbelasting hebt zoals hypotheekrente al je in jouw geval geld moeten terugbetalen aan de Belastingdienst. De loonheffingskorting die jouw beide werkgever in 2013 hanteerden leverde je per jaar ruim € 3100 maal 2 is € 6200 is € 500 per maand netto op.
Je loopt de kans dat je over 2013 maximaal zo'n € 3100 plus wettelijke rente van 3% zal moeten terugbetalen.
Zorg er meteen voor dat één van je werkgevers de korting niet meer toepast!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Bent u nog niet op de hoogte van de regel dat er voor een aangifte ingediend vóór 1 april geen belastingrente verschuldigd is? Alleen in uitzonderlijke gevallen als er opzettelijk veel te veel via een Voorlopige Teruggaaf is aangevraagd kan de Belastingdienst op dit punt ingrijpen. Ik kom overigens op € 1600 meer te betalen belasting uit. Zie het antwoord hieronder.
fisbel
10 jaar geleden
Ik begin ze ook dubbel te zien. € 4224 – € 3100 is een onsje minder, dus € 1124 verschil.
Als u de banen achter elkaar heeft gehad is er weinig of niets aan de hand. Maar u heeft waarschijnlijk de 2 banen tegelijkertijd gehad.

De heffingskorting voor 2013 is € 2001 algemene heffingskorting + € 1723 arbeidskorting. Totale heffingskorting is dus € 3724. Daarnaast is er nog een inkomenseffect als u twee banen tegelijkertijd heeft gehad. Er is op beide banen regulier in schijf 1 belasting ingehouden. Maar zo'n € 10.000 komt in schijf 2 met 5% extra te betalen belasting.

De totaal bij te betalen belasting zal dus ongeveer uitkomen op € 3724 + 5% van € 10.000 is € 4224 / Per maand is dat zo'n € 350 te weinig betaalde belasting.
(Lees meer...)
fisbel
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding