Wat kun je doen als hoofdbewoner huur en zorgtoeslag op medebewoner heeft aangevraagd?

Het gaat om een vriendin van mij:

Toen zij nog thuis woonde heeft haar moeder achter haar rug om huur en zorg toeslag aangevraagd op haar naam. Reden was omdat moeder dit niet meer op haar naam kon krijgen. Dochter kwam hierachter en is toen stop gezet. Omdat hier geen recht op was heeft dochter een schuld bij de belasting. Kan zij hier wat tegen doen?

Toegevoegd na 30 seconden:
Het werd al die tijd gestort op moeder der rekening

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Aangifte bij de politie voor valsheid in geschrifte. De moeder zal hierdoor wel worden aangehouden, maar zo kan de schuldvraag wel bij de moeder terug gelegd worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
criseyde
10 jaar geleden
Niet leuk om te doen, maar inderdaad wel de oplossing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Inderdaad niet leuk om te doen, maar wat deze moeder deed was natuurlijk ook nogal van de ratten bez*ken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zou eventueel eerst met haar moeder kunnen praten dat zij vindt dat moeders de schuld op zich moet nemen, en zo de schuld terug betaald aan haar. Als je er met zijn tweeën uit kan komen heeft moeders ook geen strafblad.
(Al blijft het wat moeder heeft gedaan strafbaar)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is wel heel kort door de bocht LGA.
Als moeder de Digicode heeft gestolen, dan is ze wel degelijk aansprakelijk. Ook mag moeder dit niet zomaar invullen, en zeker niet bij een uitkeringsinstantie waar nadrukkelijk word gevraagd of de gegevens naar JUISTHEID zijn ingevuld.
Vraag het zelf maar eens na bij het juridisch loket. Alleen een strafblad bij gevangenisstraf??? Onder welke steen leef jij? Als er een proces verbaal word opgemaakt, krijg je al een strafblad, of dit nu een zwaar verkeersdelict is of iets anders. Hierbij hoef je zeker niet altijd een gevangenisstraf te krijgen, een taakstraf is al voldoende! Buiten dat, ik weet niet of je bekend bent bij politie??? Ik wel (ben er niet trots op) maar heb vroeger een moeilijke jeugd gehad en mijn broer zit in juridische wereld. Maar valsheid in geschriften is wel degelijk een delict wat zwaar wordt opgenomen! en zeker als je het kan bewijzen zoals in deze zaak. CONCLUSIE: Wat LGA verteld klopt voor geen kant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even een toevoeging: Aangifte is dus wel degelijk een oplossing (misschien niet de beste) en kan je de schuldvraag wel degelijk bij de moeder leggen
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Idd je hoeft niet de gevangenis in om een strafblad te krijgen. Een strafblad krijg je als je schuldig word bevonden aan het plegen van een misdrijf. Fraude (en daar gaat het hier om) is een misdrijf. Bij een overtreding krijg je geen strafblad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook zonder DigiD kan deze faude gepleegd worden en met de aangifte heb je geld nog niet terug. Maar aangifte dient ook gedaan worden of deze achter de hand houden indien er niet betaald wordt.
Deze schuld kan en moet zij claimen bij haar moeder.

Over deze schuld dient zij de wettelijke invorderingsrecht te vragen.

Deze vordering dient zij op te geven aan de belastingdienst als bezitting en hier over belasting te betalen.
4% van de vordering op tellen bij het inkomen.

De moeder kan deze schuld ook opgeven bij de belastingdienst. En hierdoor belastingaftrek krijgen.

Vanaf 2013 wordt huur en zorgtoeslag op een rekening te stort en dat is de rekening welke op naam van de rechthebbende is.

Gezien de lastige situatie die het oplevert kan beter deze kwestie afgehandeld worden door een rechtsbijstandverzekering of juridische bijstand.

Dit is een wespennest met alleen maar verliezers.