Heb je voor het invullen van een belastingformulier F professionele hulp nodig?

Dit formulier wordt toegezonden nadat iemand is overleden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
SimonV
10 jaar geleden
In principe heb je voor het F-biljet (F van Finale) geen professionele hulp nodig.
Maar dit hangt ook af van eigen kennis en de complexiteit van de nalatenschap.
fisbel
10 jaar geleden
Eigen kennis: oke
Met de nalatenschap heeft de F-aangifte niet van doen.
Ik kan in elk geval me niets hierbij voorstellen.

Het beste antwoord

Voor het invullen van een F-formulier is niet direct meer kennis nodig dan voor het invullen van een gewone aangifte. Tot voor een aantal jaren was er specifieke kennis nodig als er vermogen Box 3 was. Het vermogen moest toen nog voor de 2 peildata en bij overlijden zelfs drie (als extra datum de dag van overlijden) worden ingevuld. Ook de verdeling van het vermogen vroeg specifieke kennis.

Dat is allemaal niet meer. En sinds 2012 zijn de spaar en aandelenrekeningen in de Vooringevulde aangifte opgenomen. Als de persoon overleden is kan in de meeste gevallen de Vooringevulde Aangifte van deze persoon echter niet meer worden gedownload. (Digid is afgesloten)

Er zijn wat haken en ogen. Bij fiscaal partnerschap altijd met de persoon beginnen die nog in leven is. Anders moet je opnieuw beginnen. Vrijwel altijd ook voor de overledene aangifte doen. Want de ingehouden belasting is berekend op jaarbasis. Zeker als het moment van overlijden vroeg in het jaar is er vaak een teruggave mogelijk. Zo had ik eens een cliënt waarvan de fiscaal partner begin januari was overleden. Het administratiekantoor had bedacht dat aangifte voor de fiscaal partner niet nodig was: die paar dagen AOW-inkomen …. Door gezamenlijke aangifte was er een aanzienlijke teruggaaf mogelijk. Het kantoor had geen rekening gehouden met het feit dat heffingskortingen op jaarbasis toegepast worden.

Er is vaak een praktisch probleem bij het insturen van de aangifte van de overledene. De Digid wordt bij overlijden in principe afgesloten. Het betekent dat er op papier aangifte moet worden gedaan. Hoewel de Digid niet altijd direct wordt afgesloten zo is de ervaring. Dus je kan gewoon proberen de aangifte digitaal te versturen. Ook aangiften via de speciale versie van de ouderenbonden en vakbonden kunnen met de digitale handtekening (cijfercode) zonder problemen worden opgestuurd.

Advies is zonder meer: vul de (gezamenlijke) aangifte sowieso digitaal in. Controle op juistheid van aangifte is dan beter mogelijk. Eventueel invullen in het programma Voorlopige Aanslag (jaar)
fisbel