Moet het pensioenfonds belasting betalen over hetgeen ik inleg?

Ik betaal maandelijks zo'n 270 euro aan mijn pensioenfonds. Mijn werkgever legt daar ook nog eens 270 euro's bij. Moet het pensioenfonds hier eerst nog belasting over betalen, of kunnen zij de gehele 540 euro gebruiken voor beleggen (en onkosten)?

Toegevoegd na 25 minuten:
Hoe kan het dat een pensioenfonds 35jr kan beleggen (gemiddeld 17,5jr), uiteindelijk jaarlijks netto net zoveel teruggeeft als mijn inleg (€540pmd) wanneer ik nog 15jr leef na m'n 67e? Als ik het zelf zou beleggen tegen 6% pjr zou dat jls. vanaf m'n 67e netto €1.175 opleveren.

10 jaar geleden
1.6K
ronron1212
10 jaar geleden
Daar wordt geen belasting over betaald het is geen omzet maar een beleging
Reddie
10 jaar geleden
Daar betaal je pas belasting over als je pensioen wordt uitgekeerd.
fisbel
10 jaar geleden
Van de € 540 hoeft geen belasting te worden betaald. Maar er zijn wel kosten die het pensioenfonds moet maken. Een gemiddeld rendement van 6% zal voor de gemiddelde burger niet of nauwelijks mogelijk zijn in deze tijd. Maar hoe komt u aan het gegeven dat het pensioenfonds na 35 jaar inleg van € 540 per maand niet meer zou uitkeren dan de inleg?
Mijn pensioenfonds keert gelukkig meer uit dan de inleg.

Het beste antwoord

Het pensioenfonds kan het volledige bedrag gebruiken voor beleggen, na aftrek van de eigen kosten voor personeel, pand, automatisering et cetera

Verder moeten van jouw inleg nog de verzekeringspremies voor de risicodekkingen worden betaald zoals het eventuele nabestaandenpensioen, wezenpensioen en premievrije opbouw bij arbeidsongeschiktheid

Tot slot moet het pensioenfonds niet 15 jaar uitkeren, maar rekening houden met een levenslange uitkering. Wellicht wordt jij 120, en ook in dat geval moet het pensioenfonds voldoende reserves hebben. Een deel van jouw inleg wordt dus ook gebruikt om het langleven risico af te dekken.

Een levenslange pensioenuitkering met alle risicodekkingen valt dus niet goed te vergelijken met een de uitkering op een spaar- of beleggingsrekening.

Tot slot: een gemiddeld rendement van 6% is geen reëel rekenrendement voor vergelijking met een pensioenuitkering.Een pensioenfonds of pensioenverzekeraar rekent de te verwachten pensioenuitkeringen uit met een rekenrente van 3%

Toegevoegd na 2 minuten:
Edit: en je vergelijkt nu een bruto inleg van € 540 met een netto uitkering van € 540. Dat is natuurlijk geen eerlijk vergelijk. De werkelijke uitkering van verzekeraar is bruto veel hoger, alleen moet jij daar belasting over betalen.