De burgelijke staat is niet van belang voor de hoogte van het inkomen dat u krijgt. Daarom zal er op de salarisspecificatie staan: onbekend

Voorbeelden van burgelijke staat zijn bijvoorbeeld: gehuwd, ongehuwd / samenwonend, gescheiden ( niet samenwonend), weduwe/weduwnaar (niet samenwonend), alleenstaand/ongehuwd
Deze gegevens / burgelijke staat kan wel van belang zijn vbijooreeld voor de belastingaangifte of voor een uitkering.

In de belastingaangifte wordt de vraag gesteld: gehuwd – ja/nee // woont u samen – ja/nee en in sommige situaties wordt geinformeerd naar: gescheiden – ja/nee en ook overleden: ja/nee. Deze laatste vraag moet uiteraard door de achtergebleven partner worden ingevuld.

Als de burgelijke stand dus niet van belang is hoeft er ook niet naar te worden gevraagd. En soms mag er niet eens naar worden gevraagd.
Zo stond vroeger bij de gemeente geregistreerd tot welk kerkgenootschap iemand behoorde. Dat is in de negentiger jaren vorige eeuw geschrapt als (voor de gemeente) niet van belang zijnde informatie. En schending van de privacy.
fisbel
10 jaar geleden
De burgelijke staat kan van invloed zijn voor de hoogte van de loonheffing.
Dus uiteindelijk voor je nettoloon wat je ontvangt, niet voor je brutoloon welke je baas aan jou betaald.
Je baas houd een voorheffing van de belasting in: loonbelasting. Als je getrouwd bent en je onderhoud je partner betaal je iets minder belasting en krijg je netto per maand meer salaris.
zie verder bron
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee Flevoboy of je getrouwd bent of niet heeft al 13 jaar geen invloed op jouw nettoloon of -salaris. Zie bron, waar je dat kunt aflezen (witte maand tabel 2014)