Hoe werkt de bijleenregeling als er ook een verbouwing plaats vind aan het nieuwe huis?

Stel ik verkoop mijn oude huis voor 200.000. Ik had nog een hypotheek van 100.000. mijn overwaarde is dus 100.000. Mijn nieuwe huis kost 300.000. Mijn kosten koper bedragen 10.000 en ik wil daarnaast nog voor 30.000 verbouwen aan het nieuwe huis. kan ikdan een volledig aftrekbare hypotheek van 240.000 krijgen? Of mag ik verbouwingskosten daar niet bij meerekenen? en de kosten koper mag ik dat meerekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (4)

De bijleenregeling is daar duidelijk over en zegt het volgende:

De lening waarover u de rente mag aftrekken, mag dus niet hoger zijn dan de aankoopprijs van uw nieuwe woning min de overwaarde van uw oude woning.

Aangezien de verbouwing niet in de aankoopprijs zit, zal deze uit eigen middelen moeten worden gefinancierd. Aankoopkosten verlagen de 'eigenwoningreserve wel, daarin zijn begrepen de overdrachtsbelasting, makelaarskosten en notariskosten. De financieringskosten voor de hypotheek mogen niet in mindering worden gebracht.
paulus811
12 jaar geleden
Informatie Belastingdienst:
De rente en kosten die u hebt betaald voor de eigenwoningschuld zijn aftrekbaar voor zover de lening is gebruikt voor aankoop, verbouwing of onderhoud van de eigen woning of voor de afkoop van erfpacht. Als u (een gedeelte van) de lening gebruikt voor andere doeleinden, zijn de rente en kosten niet aftrekbaar.

De betaalde rente over de verbouwingskosten van € 30.000 is dus aftrekbaar. Aftrekbaar is de rente over (300.000 – 100.000 + 30.000) = € 230.000

U heeft te maken met de bijleenregeling. De lening die u wilt afsluiten is exclusief het deel overwaarde. U wilt wel de € 10.000 financieringskosten meenemen in de nieuw af te sluiten hypotheek. De totale hypothecaire schuld wordt dus € 240.000.

-------------------------------------------------------------------
Is de rente over de € 10.000 volledig aftrekbaar?
Regel: De eigenwoningschuld moet berekend worden op basis van de verwervingskosten en de bijleenregeling (art. 3.119a lid 1) Pas daarna mogen financieringskosten erbij opgeteld worden die op DEZE LENING BETREKKING HEBBEN.

De Belastingdienst geeft de volgende informatie tav:
Aankoopkosten
Voorbeelden van aankoopkosten zijn makelaarskosten, overdrachtsbelasting en notariskosten die u voor de overdracht maakt. Bij het bepalen van uw maximale eigenwoningschuld mag u de aankoopkosten bij de aankoopsom van de eigen woning tellen.
Let op!
Leent u geld voor de kosten voor de verkrijging van de (hypothecaire) lening voor de aankoop van de eigen woning? Dan mag u sinds 2010 de eigenwoningschuld hiermee verhogen. Voorbeelden van deze kosten zijn de afsluitprovisie en de notariskosten voor de hypotheekakte. Dit noemen wij meegefinancierde financieringskosten

Conclusie: de rente over € 10.000 meegefinancierde kosten rente mag volledig in aftrek worden genomen.
fisbel
12 jaar geleden
Verkoopopbrengst min schuld eigen woning is € 200.000 (min verkoopkosten) min € 100.000 is € 100.000 (min verkoopkosten).
Dat bedrag moet je in de nieuwe woning steken,althans je mag van € 100.000 de rente niet aftrekken).

Investering nieuwe woning: € 300.000 + € 10.000 aankoop-kosten nieuwe woning+ € 30.000 verbouwing is € 340.000. Af: eigen geld € 100.000 resteert € 240.000.
Dus kosten lening eigen woning € 240.000 zijn geheel aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvulling: heeft u geen verkoopkosten gemaakt! Die mag u van de overwaarde aftrekken. Verbouwing is alleen aftrekbaar als het woningverbetering betreft! De looptijd van de eerste lening (100./m) is 30 jaar vanaf het moment van afsluiten of vanaf 2001 (indien de woning daarvoor al bezat) dus uiterlijk tot 2031. De overige lening is wederom 30 jaar aftrekbaar, tot 2041 (140./m).