moet ik belasting betalen over pacht?

Ik wil mijn horecazaak gaan verpachten.
Ben ik dan verplicht om het als inkomsten op te geven of is het "vrij" van belasting zoals huurinkomsten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K
Poet
10 jaar geleden
Huurinkomsten zijn niet belastingvrij behalve kamerverhuur tot een bepaald (beperkt) bedrag.
fisbel
10 jaar geleden
@Poet
Huuropbrengsten Box 3 zijn belastngvrij, zij het dat wanneer de huuropbrengsten in Box 3 terechtkomen bijvoorbeeld op een spaarrekening het saldo per 1 januari fictief wordt bezwaard met 4% (de vermogensrendementsheffing) Hierover betaalt met 30% belasting. Dus totaal te betalen over het saldo (minus vrijstelling) 1,2% Als de huuropbrengsten van de kamerhuur in Box 3 terechtkomen geldt uiteraard hetzelfde verhaal. De vrijstelling is € 4410 / € 4536 / € 4748 voor de jaren 2012, 2013 en 2014. Meestal is deze vrijstelling voldoende als er een kamer wordt gehuurd. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/fiscale_informatie_2012/boxen_en_tarieven/box_3/

Het beste antwoord

Ja, voor de inkomstenbelasting blijft de verpachter van de onderneming inkomstenbelastingplichtig en risicodragend ondernemer voor de huurpenningen. Daarnaast kan het ook nog voorkomen dat de pacht afhankelijk kan zijn van de resultaten van de onderneming.
Onderscheid kan worden gemaakt als delen van de onderneming worden verpacht, maar dat wordt niet gevraagd.

Verhuur van de gehele onderneming aan de bedrijfsopvolger is voor de inkomstenbelasting geen staking van de onderneming. Dit wordt gezien als een voortzetting van de onderneming, zij het in een andere vorm. De oorspronkelijke ondernemer blijft eigenaar van de onderneming en via de huurpenningen blijft hij ondernemingsrisico lopen.
­
Ook de verhuurder van een onderneming is aansprakelijk voor de verbintenissen van de onderneming. Dit betekent dat de oorspronkelijke ondernemer als ondernemer blijft aangemerkt voor de inkomstenbelasting. In dat geval gaat de verhuurde onderneming dus niet over naar het privé vermogen, maar blijft het ondernemingsvermogen. De verhuurder hoeft niet af te rekenen, maar gaat verder met zijn oude boekwaarden. De stille reserves en goodwill worden pas belast bij overdracht aan de huurder.

Let wel, dit geldt alleen als de gehele of een zelfstandig deel van de onderneming wordt verhuurd aan één en dezelfde persoon/huurder. Het is dus niet mogelijk om enkele delen te verkopen of over te brengen naar het privé-vermogen en de rest te verhuren aan de derde. Alsdan is wel sprake van staking van de onderneming.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Het verschil n uitkomst van dit antwoord en mijn antwoord zit in de situatie. Mijn antwoord is gebaseerd op een persoon die een particuliere aangifte doet en gestopt is met zijn horecazaak. Maar dat blijkt niet helder uit de vraagstelling. Bij nader inzien is het verpachten van de horecazaak mogelijk een vraag van een ondernemer. En dan krijg je een heel ander antwoord. Mijn antwoord haal ik in elk geval weg. De bron van dit antwoord: pleinplus is niet goed overgekomen:
http://pleinplus.nl/-/realiseer-bedrijfsopvolging-door-de-onderneming-te-verhuren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de verbetering van de link. Als je stopt met je horecazaak en deze als onderneming verhuurt (dus niet het gebouw alleen) ben kun je fiscaal nog steeds ondernemer.
Het is m.i. niet zo dat er dan sprake kan zijn van een niet-ondernemer-aangifte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje voor je duidelijke antwoord gr.