Een meisje van 15 verdient een klein bedrag met eigen website en wil nu ook websites verkopen, hoe aanpakken?

De site verdient een klein bedrag per maand. Dat kan buiten btw blijven.
Maar ze kan nu een paar honderd voor een site verdienen.
Is btw afdracht nodig, nu ze ook opdrachten gaat doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je wat jij zou moeten doen? Haha ja klinkt afgezaagt die reclame maar het is wel zo. Even bij de Kamer van Koophandel langs hobbelen. Die kunnen je daar goe in adviseren. Je grootste probleem is haar leeftijd, omdat ze minderjarig is lukt het vaak niet zomaar om haar ergens in te kunnen schrijven en dergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houd er ook rekening mee dat zodra ze 16 is, haar inkomsten ook consequenties kunnen hebben voor de kinder bijslag.

Het beste antwoord

Zeker met websites is het van belang dat potentiële klanten zien dat het een serieus bedrijf(je) is. Daarom raad ik je toch aan naar de kvk te gaan en haar bedrijf daar in te schrijven. Je krijgt dan wel een rompslomp (administratieve verplichtingen etc) maar je geeft in ieder geval ook richting de belastingdienst aan dat je niets zwart doet.
Voor de aangifte omzetbelasting kan je aanvragen om 1x per jaar aangifte te doen zodat je niet steeds ieder kwartaal aan die aangifte moet denken. Inkomstenbelasting zal waarschijnlijk geen probleem zijn omdat de winst nog niet zo hoog zal zijn.

Mocht het uitgroeien tot een goede business, neem dan een goed administratiekantoor voor advies (een accountantskantoor is voor zulk soort bedrijven niet nodig en veel te duur)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit valt onder inkomstenbelasting. Doe aan het eind van het jaar belasting aangift en geef het daaraan als inkomsten. Afhankelijk van het bedrag dat ze verdiend heeft zal hier dan nog belasting over betaald moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus geen BTW op de factuur?
Zodra het verder gaat als hobbyverkoop, ben je ondernemer met de daarbij behorende rechten en plichten. Je moet dan ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en dan volgt de belasting vanzelf. Het ligt eraan wat ze gaat verdienen maar voor 200 per maand is dit niet lonend, want je zult dan ook een gedegen boekhouding moeten hebben.

Gaat ze haar websites aan particulieren verkopen dan kan ze dit zo nog wel even blijven doen. Gaat ze echter aan bedrijven verkopen, dan moet ze BTW vermelden (en afdragen!)Het beste kan ze hier deskundige begeleiding bij zoeken, voor je verzand in een wirwar van wetten en regels (en kosten).

Natuurlijk kan ze het een en ander navragen bij de kamer van koophandel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Af en toe wat klusjes doen voor particulieren en bedrijven kun je ook als particulier, en dan hoeft er geen BTW berekend te worden.
Als het echt serieus wordt, kan ze zich in laten schrijven als eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel en een BTW-nummer regelen bij de Belastingdienst.
Daar is helaas wel een ouder of voogd bij nodig die ook z'n handtekening zet, en bij iedere andere rechtshandeling is opnieuw (stilzwijgende) toestemming van een ouder/voogd nodig.

Zoals hiervoor ook al is vermeld; vanaf je zestiende kan het hebben van een eigen inkomen betekenen dat je gekort wordt op de kinderbijslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar hoort inderdaad een afdracht plaats te vinden aan de belastingdienst, maar die zou je in de verkoopprijs kunnen opnemen zodat het meisje het volle pond vangt.