Wanneer komt renovatiewerk in aanmerking voor het tijdelijk verlaagde BTW-tarief?

Renovatiewerk valt tijdelijk onder een verlaagd BTW-tarief van 6%. Ik meen dat deze regeling tot 1 maart 2014 geldt.

Wat moet er voor 1 maart 2014 zijn gebeurd om in aanmerking te komen voor het verlaagde tarief? Is het voldoende als de opdracht is gegeven, ook al wordt pas *na* 1 maart met het werk begonnen? Of moet het werk voor 1 maart zijn begonnen, maar mag het na die datum eindigen? Of moet het werk voor 1 maart zijn voltooid?

Wat zijn hieromtrent de regels?

10 jaar geleden

Het beste antwoord

De verlaagde BTW geldt uitsluitend het arbeidsloon, dus niet de materialen.
De regeling is van kracht van 1 maart 2013 tot 1 maart 2014.
Dat betekent dat de werkzaamheden binnen deze periode moeten vallen.

Als een deel van werkzaamheden buiten deze periode valt moet de rekening gesplitst worden: het arbeidsloon vallend in deze periode - 6%. Voor het arbeidsloon vanaf 1 maart 2104 geldt weer het oude taief van 21%. Zie vraag en antwoord W in de link hieronder.
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het eerder gegeven antwoord is juist. Er hoort nog wel een aanvulling bij: het tijdelijk verlaagde btw-tarief geldt alleen voor arbeid met betrekking tot renovatie- en herstelwerkzaamheden aan woningen die ouder zijn dan 2 jaar.

Bob
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
En laat nou de Rijksoverheid / Belastingdienst zelf weer een andere interpretatie geven wat betreft werkzaamheden die pas na 1 maart 2014 worden afgerond:
Zie besluit van 28 februari 2013, nr. BLKB/2013/305M antwoord 6: moment van tariefbepaling: -------------------------------------------------------------------------------
Het moment waarop de dienst wordt afgerond, is bepalend voor het antwoord op de vraag of het verlaagde tarief van toepassing is. Het verlaagde tarief is alleen van toepassing als de dienst is afgerond op of na 1 maart 2013 en vóór 1 maart 2014. Dit betekent dat als er deelfacturen worden uitgereikt in de periode van 1 maart 2013 tot en met 28 februari 2014, terwijl de dienst wordt afgerond in maart 2014, het algemene btw-tarief van toepassing is op die deelfacturen. Indien er vóór 1 maart deelfacturen met toepassing van het algemene btw-tarief zijn uitgereikt en de dienst wordt afgerond in de periode ná 28 februari 2013 tot 1 maart 2014, dan dient op de definitieve factuur het verlaagde btw-tarief te worden toegepast. --------------------------------------------------------------------------------
Door deze interpretatie zou mijn antwoord hierboven niet juist zijn.
Lees de informatie zoals vermeld bij antwoord 6: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/fin/documenten-en-publicaties/besluiten/2013/02/28/blkb2013-305-omzetbelasting-verlaagd-btw-tarief-op-arbeidskosten-bij-renovatie-en-herstel-van-woningen.html