Moet je goud ook aangeven bij de belasting?

Ik had het daar gister over met mijn man. Als je veel spaargeld hebt, moet je dit aangeven bij de belasting. Maar stel dat je door de jaren heen je spaargeld omzet in goud, en je hebt dus een kluis vol met goud baren.

Moet je dit dan ook aangeven?

10 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Baren van goud wel zoals de antwoorden al aangeven,maar sieraden niet want dit is lijfeigendom.

Het beste antwoord

Ja, Al je vermogen moet je aangeven.

Bij box 3 gaat het om bezittingen zoals beleggingen en spaartegoeden, maar ook om overige bezittingen als contant geld, een tweede huis of recreatiewoning, een garage die niet bij de woning hoort, ander onroerend goed, een schenking die u op papier hebt ontvangen, geld dat u hebt uitgeleend, fysiek goud of zilver zoals baartjes of beleggingsmunten en roerende zaken die u verhuurde of anderzins als belegging had.

Het maakt niet uit waar u uw geld heeft gestald. Ook spaartegoeden en beleggingen in het buitenland tellen mee. Nederland heeft met veel landen belastingverdragen afgesloten waardoor ook buitenlandse tegoeden waarschijnlijk vroeg of laat bij de fiscus bekend worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uiteraard.

Net als een eigen huis en andere waarde artikelen moet je ook goud (bij een grotere waarde) aangeven bij de belastingen, het is en blijft een vermogen dat groeit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
eigen woning is niet belast