Waarom moeten kringloopwinkels btw in rekening brengen over 2e hands goederen waar al btw over betaald is?

Dit staat duidelijk aangegeven op het bonnetje wat je meekrijgt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.3K
TurfGraver
6 jaar geleden
Er moet btw over de winst betaald worden.
Aangezien zij de spullen krijgen zal er dus ook btw over de verkoop prijs betaald moeten worden.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/margegoederen/btw_berekenen_bij_margegoederen
tinus1969
6 jaar geleden
@Turfgraver, BTW wordt niet betaalt over winst, maar over toegevoegde waarde (het verschil tussen aan- en verkoopprijs). Dat is een subtiel maar belangrijk verschil.
ronron1212
6 jaar geleden
@tinus1969 bij marge goederen bereken je de winst marge en daarover de btw. Lees de link van @Turfgraver
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
klopt @Turfgraver en roron1212
Omdat de kringloopwinkel een btw-ondernemer is, moet zij over de opbrengsten uit verkoop btw voldoen. Vanwege deze btw-belaste (winkel)activiteiten kan de kringloopwinkel inkoop-btw met de Belastingdienst verrekenen.

Antwoorden (1)

Als de kringloopwinkel btw-plichtig is, dan moet de winkel btw in rekening brengen volgens de Wet op de Omzetbelasting, net als elke andere winkel.

Hoe dat berekend wordt, kan verschillen. Als de goederen van een particulier zijn ingekocht mag de kringloopwinkel de margeregeling toepassen. De btw wordt dan niet berekend over de hele verkoopprijs, maar over het verschil tussen verkoopprijs en inkoopprijs. Omdat veel goederen bij een kringloopwinkel gratis zijn ingebracht, moet er over de hele verkoopprijs btw worden geheven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Nick, BTW staat voor Bijzonder Toegevoegde Waarde
en wordt normaal gesproken maar 1 x geheven op nieuwe artikelen.
Het geval wil dat kringloopwinkels hun spullen gratis krijgen en de Belastingdienst eigenlijk niet weet hoe hier mee om te gaan.
Het verhaal wat jij nu verteld staat gewoon op de site van de Belastingdienst.
Dus maar 2 x BTW heffen op hetzelfde artikel?
Gaan we dat straks ook doen met de verwijderingsbijdrage?
We betalen ook al ecobelasting over de energie en over deze belasting ook weer BTW!
Het wordt steeds gekker in Nederland!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gotrah, btw staat voor Belasting Toegevoegde Waarde. Oftewel en belasting over de toegevoegde waarde. Als een kringloop inkoopt voor 0 euro en verkoopt voor 5 euro (ex BTW), dan is de toegevoegde waarde 5 euro. Die waarde ontstaat door de dienst die de winkel levert rond het product: inkoop, opslag, schoonmaken, verkopen. Dat je dubbel betaalt klopt dus niet helemaal. Overigens is dit nu eenmaal de wet en die heb ik niet verzonnen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3 keer BTW!
Want als een klant een product in de kringloopwinkel heeft gekocht en het weer inlevert omdat deze het niet meer nodig heeft. Wordt er 3e-hands weer belast met btw.
3 keer (en indien het niet nogmaals wordt ingeleverd..... meerdere keren... oneindig... bij wet bepaald ja... maar toen waren kringloopwinkels nog niet zo populair...
(bij ons wordt er overigens niks ingekocht want het doel is juist onnodige verspilling tegen te gaan en zo min mogelijk afval te genereren) Recyclen- hergebruik schiet hier zijn doel wel mis, absoluut demotiverend.
Daarbij is bij afvoer van kringloop restafval (b.v. kapot koffieapparaat, elek. apparaten) ook een flink bedrag vereist, terwijl er al verwijderingsbijdrage is voldaan bij aankoop.
Daarbij heeft een stichting geen winstoogmerk! Dus wie profiteert er nu van .....
(ik niet want ik sta 60 uur vrijwillig te bikkelen (het is hard werken in een buurtwinkeltje) zonder vergoeding om vervolgens 21% weg te brengen naar..... jawel de belasting :(