Tot welk bedrag hoef je geen belasting af te dragen wanneer je 21 bent en studeert?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Tot hetzelfde bedrag als mensen die geen 21 zijn en die niet studeren.

Je moet ook als 21-jarige student al je inkomsten (buiten de stufi, die is onbelast) opgeven aan de belastingdienst. Is het bedrag dat je als belasting zou moeten betalen lager dan eventuele heffingskortingen waar je recht op hebt, dan betaal je helemaal geen belasting (of je krijgt die belasting terug).

Waar iedere belastingbetaler recht op heeft, is algemene heffingskorting. Die is in 2010 1987,- euro.

Om qua belastingplicht daar niet bovenuit te komen, bedenk je dat het zal gaan om een bruto salaris dat wordt belast volgens schijf 1, dat is ongeveer een derde.

Je zou dus per jaar maximaal drie keer zo veel mogen verdienen als de algemene heffingskorting, dat komt neer op 5961,- euro belastingvrij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar kun je niet zonder meer antwoord op geven omdat je ook over de belaste bedragen in box 3 inkomen genereert dat meetelt voor het verzamelinkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het Belastingkompas 2010 betaald iedereen vanaf 18 jaar volgens het boxenstelsel:

€0 - €18.218 - 33.45% Heffing: €6.093
€18.218 - €32.738 - 41.95% Heffing: €12.184
€32.738 - €54.367 - 42% Heffing: €21.268
€54.367 - €54.367+ -52%

Verder heb je nog een arbeidskorting van ongeveer €1489 als je een laag inkomen hebt.