Kan je collegegeld fiscaal aftrekken als de student het zelf betaalt?

Als ik zelf, als student zijnde, collegegeld ga betalen. Zitten hier dan nog voordelen aan? Kan er nog iets fiscaal worden afgetrokken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Bij mijn weten zijn school kosten terug te vorderen tot een bepaald bedrag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Collegegeld is fiscaal aftrekbaar maar wat je aan studiefinanciering ontvangt wordt er ook weer afgetrokken + er geld een drempel.

Als student zal je waarschijnlijk toch niet boven de drempel zitten waar je belasting voor moet betalen. Je kan vaak al je ingehouden loonheffing terug krijgen en evt dividendbelasting. (Als dat teruggaaf programma zegt dat je teruggave even hoog is als ingehouden loonheffing + dividendbelasting, zal je waarschijnlijk ook niet meer kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
dividendbelasting daar heeft een student wel inkomen uit dan
fisbel
12 jaar geleden
ronron1212: fictief betaalde dividendbelasting kan je opgeven als je zeker weet dat je een teruggaaf kan verwachten, maar dit op een andere manier via de VA moeilijk te realiseren is. Er is dus geen werkelijke dividendbelasting terug te vorderen, maar er is wel andere belastingteruggave te verwachten. De tip is van de Belastingdienst (belastingtelefoon) zelf. De VA hoeft niet altijd strikt naar volledige waarheid te worden ingevuld. Bijvoorbeeld: er is € 10.000 hypotheekrenteaftrek. Je wil maar de helft. Je vult in: € 5000 - niet naar waarheid dus, maar geheel oirbaar.
ronron1212
12 jaar geleden
Wat heeft dit met een gewone student te maken en de vraag
fisbel
12 jaar geleden
Take it easy Ron: Ook een student kan een VA (voorlopige teruggaaf) aanvragen. En een student kan evenals iemand anders de VA invullen met (ficitieve) dividendbelasting - zie mijn reactie hierboven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had zelf een klein dividend inkomen en ik ben student...de meeste hebben dat niet nee maar het is toch handig om te weten als je ermee te maken hebt gehad!
fisbel
12 jaar geleden
Boojah: niet het collegeld is aftrekbaar (door de student zelf betaald), maar er moet worden uitgegaan van het normbedrag. Dit normbedrag is voor 2012: HBO/WO - € 2381,64 en € 1647,92 - MBO Boojah: Je schrijft:
Als dat teruggaaf programma zegt dat je teruggave even hoog is als ingehouden loonheffing + dividendbelasting, zal je waarschijnlijk ook niet meer kunnen krijgen. //
Deze conclusie kan van toepassing zijn wat betreft het aanvragen van een Voorlopige Teruggaaf. Waarbij je wat manipuleert met de dividendbelasting. In zijn algeheelheid zal gelden: de student doet aangifte. Als er in een baantje belasting is betaald, kan (een deel) van de ingehouden belasting meestal worden teruggekregen, zeker als de verdiensten minder zijn dan € 6500.
Of er een aftrekpost is, hangt af van een aantal factoren. Allereerst of de kosten op jou drukken, maw heb je de kosten zelf betaald. Als dat zo is, kan er verder worden gekeken.

Je valt onder de wet van de studiefinanciering. Dan geldt het normbedrag (in het IB-programma komt dit bedrag vanzelf te voorschijn als je de maanden van de studiefinancering intikt / bedrag is ook afhankelijk van HBO/WO of MBO. De verkregen studiefinanciering moet van dit normbedrag afgetrokken worden. Daarna komt nog de drempel: € 500 / vanaf 2013: € 250.

Als er dan nog een bedrag boven de streep overblijft is er studiekostenaftrek. NB: als je nog thuis woont en uitsluitend een basisbeurs hebt is er een grote kans op studiekostenaftrek.

Toegevoegd na 18 minuten:
Of een evtl studiekostenaftrek te verzilveren is hangt helemaal af van je inkomen.

* Bij een inkomen van € 0 schuift de aftrekpost door naar
een volgend jaar.
* Bij een inkomen tot € 6500 wordt de aftrekpost
waarschijnlijk niet verzilverd.
* Pas bij een inkomen hoger dan € 6500 is er directe
verzilvering van de aftrekpost mogelijk.
fisbel